Hej,

Vi planerar att bygga nytt hus på totalentrepenad. Den väggen där jag hänger upp TV'n skulle jag vilja att dom drar ett par rör så att jag kan dra el, hdmi, och även högtalarkabel till golvhögtalarna inne i väggen.

Tror ni en sådan förfrågan kommer dra iväg i pris nåt helsike, eller är det en smal sak att göra? Jag antar det innebär att man måste borra hål i reglarna också..?

Vol

Först beror det ju på om väggen ifråga ingår i prefab delen, ifall det kommer från en hustillverkare. Sedna beror det på hur mycket elfirman vll tjäna på tilläggen, vilket i någon mån beror på hur mycket de pressats ned i sitt anbud för det som ingår i totalen.

Den viktigaste faktorn är nog om ni redan har skrivit på. Efter påskrivet kontrakt, kostar ändringar avsevärt mer än innan.

Det är ju en innervägg, och eftersom jag beställt OSB-plattor bakom gipsskivorna så tolkar jag det som att dom bygger väggarna på plats?

Kanske ska jag helt enkelt bara ringa elektrikern när dom väl håller på och fråga vad han skulle ta för något sådant..

Du skall vara lite försiktig att ta sådant med undertentrepenörerna direkt. Både du och entrepenören begår avtalsbrott mot totalentr. om du går förbi. Det kan sedan användas mot dig om det finns andra fel på bygget.

Som hempularen skrivit, du ska ta ALLA ändringar med totalentrprenören. Du och entreprenören har enats om en "affär" och då måste du komma överens med honom om ev ändringar. Du kan i princip inte göra ändringar och tillägg utan att ni kommer överens, och för din skull ska alla ändringar vara prissatta innan du beställer ändringen/arbetet. Godta ALDRIG att ni senare ska komma överens för då sitter du i rävsaxen och måste betala det dom begär.

Tack för tipset.

Vad skulle ni uppskatta att dom kan tänkas lägga på för en sådan sak? Det rör sig alltså endast om en av innerväggarna i huset, jag behöver ett rör som går nedtill utmed listen med en utgång i vardera hörn (för golvhögtalarnas högtalarkabel) och sedan ett rör till som går från golv till centrum av väggen där jag tänker hänga tv'n och således dra ner HDMI inne i väggen, samt strömkabeln.

10000? 5000? 3000? Jag har ingen aning vad dom kan tänkas ta för detta.. men skulle jag gjort det själv medans bygget pågick hade det ju inte tagit speciellt lång tid..

På tal om det, FÅR jag göra det själv medans bygget pågår när det är totalentrepenad? (detta måste ju göras innan väggen stängs, så att säga..)

Redigerat:
Nej, du får inte göra nått. Sedan brukar det ju alltid gå att resonera med byggaren. Orsaken till att man inte vill att folk ska ränna runt på bygget är helt enkelt att dom är i vägen samt stör arbetet och gör dom "ingrepp" kan byggaren ställas till anvar om det senare blir problem pga "ingreppet".
Men som alltid PRATA, då brukar det mesta lösa sig. Men håll låg profil och var ödmjuk så har du stora möjligheter att få som du vill, hög svansföring brukar oftast leda till problem.

Vi ville ha 6 dosor (2 el, 1 ljud, en antenn, 2 data) på prefabväggen bakom TV på vårt Myresjöhus. Det fixade de gratis eftersom vi tog det i ett så tidigt skede.

Rent formellt så får du överhuvudtaget inte komma in på bygget. Totalentrepenören "äger" bygget.

Vi byggde med totalentreprenad, elen i ytterväggar gick inte att göra något åt när väl väggarna var tillverkade i fabriken, men all el i tak samt innerväggar sa husleverantören att vi fick ta direkt med elektrikerna. Vi satte in några extra lamputtag i taket samt några dimmers i vissa rum.

Vi behövde bara betala för materialet, tiden ingick i entreprenaden, men så var det ju inte fråga om några stora extraarbeten. Vi bytte även ut all cat5e kabel till cat6, detta fick vi gratis.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.