Hej!

Jag behöver ett par 3-fas förlängningskablar i varierande längd.
Var köper man det till helt ok hemmakvalité till mest fördelaktigt pris? Kan man köpa på storrulle ngnstans o göra själv eller är det bästa ekonomiskt sett att köpa färdiga?

Skulle nog behöva en 25 meters o sen kanske ett par på runt 10 meter.

Jula tror jag har ok kvalitet och köp färdiga mest ekonomiskt och säkrast.

Vad jag vet så säljs det inte kabel på rulle som har för dålig kvalitet, så en variant är väl att köpa själva kabeln på billigaste stället och sen välja acceptabla kontakter.

Min ringa erfarenhet av budget-CEE-kontakter är att Biltemas enfas-CEE-sladdhonor och chassiehanar (då de hade sådana i sortimentet) var helt okej.

Köp två långa och ett par don. Var uppmärksam på att kolla ordningen på den du sätter egna don på, har noterat att de ofta är kopplade baklänges sett till normal färgföljd.

Köp stickproppar med fasvändare, det underlättar i alla lägen och prisskillnaden är inte så stor.

• Gilla
Lasse245
  • Laddar…
Om du monterar egna kontakter så titta i vilken ordning ledarna ligger i kabeln och vänd hane/hona på den lösa kabeln så att du slipper korsa fler ledare än nödvändigt.

Om man vänder ledningen åt "rätt" håll så brukar man behöva korsa fas 3 och nollan. Om man vänder åt "fel" håll så behöver man korsa fler ledare (speciellt om man tänker använda rätt färger för att särskilja faserna, vilket iofs inte finns nåt stenhårt krav på).

Sitter just och tittar på detta, för jag behöver en jag med. Att köpa lös kabel och montera kontaktdon själv finns det ingen ekonomi i om du inte har någon väldigt bra deal på kabel.

Titta på sortimentet från Jula, Biltema och Swedol. Biltema är billigast, Swedol har en rulle för en dryg tusing som ser ok ut, jula har förlängningskablar. Ungefär samma grejor finns även på Hornbasch men priserna är lite fel. Swedol har också förlängsningskablar till rätt pris (men dyrt!). Jag har tittat på 5x2,5 16A,

Färdiga är lättast, men kolla så att det verkligen är 2,5 mm2 och inte 1,5 mm2. Tyvärr säljer en del sådana.

Biltemas kabel har jag haft liggande ute på backen i lera och vatten i ett par år, spänningssatt. Än har inte jordfelsbrytaren löst ut.

Poängen med att köpa lös kabel + kontakter är väl att man kan få "egna" längder. Det kan vara rätt opraktiskt att ha många meter längre kabel än vad som behövs, och om man skarvar kortare kablar så kan skarven hamna på ett opraktiskt ställe.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.