Jag har bytt en jordad kontakt men när jag testar med min "spänningspenna" på den nyinstallerade får jag indikation i en av stiften samt även på jord. På de andra uttagen får jag inte på jorden.
...och snälla kom inte med rådet om att anlita en elektriker tack!
jag vill veta vad som är fel så att inget farligt inträffar.
Kontakten är en kombokontakt med ett jordat uttag samt två platta ojordade apparatuttag.
Jag är ganska säker på att jag kopplat rätt.
Är det farligt om pennan lyser när jag petar på jordstiftet?

Tack!

Viktigt att mäta med ett riktigt instrument, du kan köpa ett enkelt för en hundring, det ska vara 230 V mellan hålen och 0 och 230 mot jordstiftet. Koppla ur den, besiktiga okulärt och mät sen på riktigt sätt.

Ditt test med spänningsdetektorn indikerar tydligt att skyddsjorden inte är inkopplad, så den har sitt värde. Felet kanske inte ligger i uttaget - PE-ledaren kanske inte är inkopplad i matande ände? Det går dock som Slugge säger inte att kontrollera ett uttag mha av en beröringsfri spänningsdetektor, så du måste investera i något bättre, allra minst en uttagsprovare som finns för några få hundralappar.

Tack för bra svar!
Jag testade nu mot det andra jordstiftet och det ger inte utslag så det kan vara falsklarm förmodlogen pga kontaktens utformning dvs dubbelapparatuttagen längst ned där pennan inte reagerar på spänning i jordstiftet utan på underliggande ledning. Men helt klart borde jag skaffa mig riktig mätutrustning.
har ni några tips på bra multimätare som kan användas av vardagselektrikern för att kunna göra enklare grejjor?

//D

DarrenB skrev:
På de andra uttagen får jag inte på jorden.
Kan du utveckla lite?

Såg hur dåligt skrivet det var. Får skylla på ipaden. :)
Jag menade att jag inte fick utslag med pennan på husets övriga kontakters "jordstift".
Nu tror jag i och för sig att pennan inte gav utslag på felkopplad jord utan på ledare i närheten av jordstiften. Slutsatsen är att testpenna inte är det bästa verktyget för att testa om man kopplat rätt.

Kjell & Co har en testare för uttag som endast kostar 149:-

http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/matinstrument/spanningsprovare/vagguttagsprovare-p50249

Tyvärr hade den i alla fall för något år sedan en konstruktionsmiss som gjorde att den testade med lite för låg ström, ca 21-22 mA, vilket gjorde att jordfelsbrytare i vissa fall inte löste ut när man tryckte på den röda knappen. Det finns en lång tråd om detta:

http://www.byggahus.se/forum/el/85603-varfor-loser-inte-min-jordfelsbrytare-ut.html

b_hasse skrev:
Tyvärr hade den i alla fall för något år sedan en konstruktionsmiss som gjorde att den testade med lite för låg ström, ca 21-22 mA, vilket gjorde att jordfelsbrytare i vissa fall inte löste ut när man tryckte på den röda knappen.
Japp! Därmed inte sagt att den inte löser i de flesta fall. Jag har bara senaste månaden lyckats släcka hela brygga Q i Björlanda Kile (sådär en 120 båtplatser...) samt hela huset så sent som i går.

Inte i något fall var test planerat... :D

Mao, knapparna för test sticker ut en del. Håll fingrar, handflator och rumpor borta... :)

lars_stefan_axelsson skrev:
Inte i något fall var test planerat... :D
Mao, knapparna för test sticker ut en del. Håll fingrar, handflator och rumpor borta... :)
Jag förstår inte. Har du den alltid inkopplad i ett uttag där du befinner dig?

b_hasse skrev:
Jag förstår inte. Har du den alltid inkopplad i ett uttag där du befinner dig?
Nej, förstås inte, men när man knör in den (djup brunn i förlängningssladd), eller skall kolla ett uttag trångt inne under i en båt och inte kan hålla kroppen i styr så går det som det går. :) (Alltså, 99 ggr av 100 så blir det inget test när det inte skall det, men inte alltid.)

b_hasse skrev:
Kjell & Co har en testare för uttag som endast kostar 149:-

[länk]

Tyvärr hade den i alla fall för något år sedan en konstruktionsmiss som gjorde att den testade med lite för låg ström, ca 21-22 mA, vilket gjorde att jordfelsbrytare i vissa fall inte löste ut när man tryckte på den röda knappen. Det finns en lång tråd om detta:
Är en såndär ens laglig att använda hur som helst?

Koppla in den i ett uttag utan jordfelsbrytare och med trasig jord, ihop med någon annan jordad apparat, så lär det vara "godnatt" ifall man trycker på jordfelstest samtidigt som nån annan berör både "annan jordad apparat" och riktig jord...:(

Njaa, om den skapar ett jordfel med lite strax över 30 mA så bör det inte vara livsfarligt, men det känns. Jag har fått för mig att även den där billiga varianten dessutom skapar en kort puls, så att den faktiskt testar att jfb bryter snabbt nog.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.