7 282 läst ·
29 svar
7k läst
29 svar
Nödströmsanläggning
Sida 1 av 2
Jag har nu ett system som består av dels en vattenmantlad kamin med laddpaket samt dels av ett sålfångarsystem. Avser nu att säkra upp lite mot alla de irriterande strömavbrott vi har.
Har sökt för att hitta en ritning över vad ett nödströmssystem består av och kopplas in.
Är klar över att det ska vara batteri, laddning, inverter med ren sinus men undrar mer över styrningen.
Någon som ha relevant info?
Jag har sett systemet som finns på relek.se, men är osäker på hur detaljerad deras ritning är.
Har sökt för att hitta en ritning över vad ett nödströmssystem består av och kopplas in.
Är klar över att det ska vara batteri, laddning, inverter med ren sinus men undrar mer över styrningen.
Någon som ha relevant info?
Jag har sett systemet som finns på relek.se, men är osäker på hur detaljerad deras ritning är.
Moderator
· Stockholm
· 57 905 inlägg
Det är lite otydligt hur den där tillslagsautomatiken är utförd. Det finns ett säkerhetskrav som innebär att man måste koppla bort anslutningen till elnätet helt när man går in med alternativ drift. Ex. ett elverk eller som i det här fallet batteridrift Tanken är att om din inverter kan mata ström baklänges ut på nätet så blir det farligt för linjearbetarna som åtgärdar felet i nätet.
Nödströmsomkopplare brukar vara väldigt dyra just pga säkerhetskraven, de får inte ens teoretiskt kunna gå sönder på ett sätt där ström matas baklänges.
Nödströmsomkopplare brukar vara väldigt dyra just pga säkerhetskraven, de får inte ens teoretiskt kunna gå sönder på ett sätt där ström matas baklänges.
Fungerar det inte med en UPS?
Nåt sånt här: http://www.dustinhome.se/search/ups
Nåt sånt här: http://www.dustinhome.se/search/ups
Nej precis. Förstår att detta är viktigt men vill gärna ha förslag på produkter som fungerar.hempularen skrev:Det är lite otydligt hur den där tillslagsautomatiken är utförd. Det finns ett säkerhetskrav som innebär att man måste koppla bort anslutningen till elnätet helt när man går in med alternativ drift. Ex. ett elverk eller som i det här fallet batteridrift Tanken är att om din inverter kan mata ström baklänges ut på nätet så blir det farligt för linjearbetarna som åtgärdar felet i nätet.
Enfas eller trefas?
Hur stor effekt drar utrustningen?
Hur länge ska utrustningen drivas med batteri?
Ska du ha enbart batteribackup eller också diesel/bensinbackup?
Det finns stora batteribackuper på flera 10-tals kVA och ännu större.
På jobbet har vi UPSer från 1500VA enfas till stora trefas som tar en golvyta på 6m2 (har ej effekten i huvet), batterierna är 6volts (eller om det var 2volts) lika stora som bilbatterier med en totalspänning på 110VDC
Hur stor effekt drar utrustningen?
Hur länge ska utrustningen drivas med batteri?
Ska du ha enbart batteribackup eller också diesel/bensinbackup?
Det finns stora batteribackuper på flera 10-tals kVA och ännu större.
På jobbet har vi UPSer från 1500VA enfas till stora trefas som tar en golvyta på 6m2 (har ej effekten i huvet), batterierna är 6volts (eller om det var 2volts) lika stora som bilbatterier med en totalspänning på 110VDC
Enfas och tanken är att driva två pumpar, styrsystemet för solen (Sunlogger) samt ett system för kaminen. Totalt effektbehov bör inte vara mer än 150W. Kikar man på UPS i någorlunda humana prisklasser så räcker dom i ca 15-30min.
Ett strömavbrott kan här vara ett par timmar vilket tyvärr inte är ovanligt.
Jag har inte för avsikt att börja med elverk utan vill bara ha en batteri backup.
Jag har allt utom själva styrningen och det vore trevligt att kunna få ihop något som fungerar och är säkert.
Ett strömavbrott kan här vara ett par timmar vilket tyvärr inte är ovanligt.
Jag har inte för avsikt att börja med elverk utan vill bara ha en batteri backup.
Jag har allt utom själva styrningen och det vore trevligt att kunna få ihop något som fungerar och är säkert.
Jag har också många kortare störande strömavbrott. Jag är inne på att lösa det med UPS bara för att klara att slippa panikkyla pannan när strömmen går. De långsiktiga lösningen om strömmen skulle bli borta länge får jag ta senare. Vissa UPSer har intag för externt batteri på baksidan och drivs den på 12V så kan man ju koppla från en bil som står på tomgång och på så vis klarar man sig länge. Man får dock se till att man har en UPS som klarar längre drifttid. Vissa UPSer är endast dimensionerade för att driva så länge som originalbatterierna räcker innan den blir för varm. Detta problem har man inte med en sk. online-ups.
Om jag får låna tråden lite så undrar jag jag vilken typ av kabel och stickpropp man bör ha till cirkulationspumparna om man byter från fast installation? Båda är enfas. (Jag vet att de lärda är oense om att byta från fast till stickpropp när den inte är såld på det viset)
Om jag får låna tråden lite så undrar jag jag vilken typ av kabel och stickpropp man bör ha till cirkulationspumparna om man byter från fast installation? Båda är enfas. (Jag vet att de lärda är oense om att byta från fast till stickpropp när den inte är såld på det viset)
Ibland sitter där redan en anslutningskabel som är förberedd för antingen fast installation i dosa med dragavlastning eller en stickpropp. Är det en fast installation med typ EKK så är det bara att byta ut den och sätta dit en RKK 3x1 eller 3x1,5 och sen en vanlig stickpropp på den.Amrich skrev:
Okej, då vet jag att RKK och sen en valfri (?) stickpropp är okej. Och 3x1 lär ju räcka eftersom en cirkulationspump är en sådan liten förbrukare. Tack!Norathgon skrev:
Edit:
Står inget om vad detta är för typ av kabel men kan någon yttra sig om denna kan vara lämplig till en cirk.pump?
http://www.clasohlson.com/se/Anslutningssladd/Pr321113000
Redigerat:
Den kommer fungera utan problemAmrich skrev:
Har studerat vidare gällande en befintlig nödströmsanläggning på marknaden. Vad jag förstår är det tänkt att man ska koppla ur strömbrytaren på inverten och ersätta den med ett relä vilket är sammankopplat med styrningsautomatiken (kontaktor). Inverten kan då inte starta utan att kontaktorn skickat rätt impuls.
Kan detta anses som "säkert" eller motsvara funktionen i en UPS?
Kan detta anses som "säkert" eller motsvara funktionen i en UPS?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 945 inlägg
Ja, om en kontaktor av god kvalite används som säkerställer att kontakterna verkligen bryter när de ska. Den kontaktor som relek säljer får man väl anta uppfyller detta. Den ritning de visar tycker jag är tillfylles. Deras kontaktor verkar inte ha växlande kontakter utan två separata NO/NC, men som sagt, om de säljer denna modell så...