Kanske fel forum men ni verkar kunna el grejer.

Bor i studentlägenhet o hela lägenheten har 2 proppar. En 16A till spisen och en 10A till resten av lägenheten. Ibland händer det när jag har flera datorer inkopplade att proppen går.

Kan jag då köpa mig en sådan, http://www.elbutik.se/product.html/grenuttag-3-v-perilex/schuko-230 , och koppla ur min spis som nyligen fick Perilex utag installerat, och koppla in datorerna till det grenutaget? om spis proppen är på 16A borde den klara mer belastning än den andra 10A eller hur?

tacksam för svar mvh.

Är det bara en 16A propp till spisen? Det skall vara tre faser i ett perilexuttag. Det borde vara antingen tre proppar eller en trepolig dvärgbrytare. Om det bara är en fas dragen till uttaget så kommer bara ett av hålen i det länkade grenuttaget att fungera. I övrigt borde det fungera även om det verkar lite opraktiskt att behöva koppla ur spisen för att använda datorerna.

Överkursen är att om du kopplar in så många datorer att dessa förbrukar 3*16 ampere så finns det risk att du överbelastar nollan. Jag tvivlar dock på att du har vare sig plats för eller nytta av så många datorer i ett studentrum.

Erik

Avemo: Trefasen funkar just så att det inte går mer än strömmen av en fas genom nollan (används alla tre faser lika mycket går ingen ström genom nollan)

Normalt sett ja. Problemet är att switchande spänningsomvandlare inte är en linjär last. Strömmen har en helt annan vågform än spänningen. Strömmen kommer i korta pulser när spänningen är på sitt max. Därför är det under detta specialfall möjligt att överbelasta nollan trots jämn belastning av alla faser. Dock betvivlar jag att någon har för avsikt att ha 11 kW datorer i ett studentrum.

Erik

• Gilla
yxis
  • Laddar…
Avemo skrev:
*Överkursen är att om du kopplar in så många datorer att dessa förbrukar 3*16 ampere så finns det risk att du överbelastar nollan. Jag tvivlar dock på att du har vare sig plats för eller nytta av så många datorer i ett studentrum.
Du har uppenbarligen aldrig varit i kontakt med datorintresserade studenter.;)

• Gilla
corre och 3 till
  • Laddar…
Med just en enda propp till spisen så kommer du troligtvis bara få ström ur ett av "hålen" på den länkade adaptern.

Känns som att det är en trepolig säkring som sitter i centralen, varför annars perilex.. Det viktiga är att du inte sätter i eller drar ur kontakten med belastning på, strömmen ska vara noll, dessa sitter normalt inpluggade många år. Och starta inte alla samtidigt då startströmmen är högst för att sen sjunka.

Dom installerade Perilex uttaget förra veckan, men drog inte om nån befintlig el utan bara satte dit uttaget. Huset är byggt på 90 talet.

Jag tänkte ha ca 3 datorer, med 700w nätagregat på. så runt 2000w tänkte jag köra på. Finns det nån fara i att göra såhär? om det blir överbelastning går väl bara proppen som vanligt? Spelar det nån roll för mig om det är 3*16 eller bara en 16? ja tvivlar på att jag kommer köra upp till 16A.

tack.

Man ska som regel aldrig ta strömmen från spisen till nåt annat i huset. Ponera att nåt händer med din dator och den är kopplad på 16A så kommer troligtvis inte proppen att gå, utan din dator ryker istället. Därför ska man inte köra laster på grupper som är avsäkrade för högt. (säkringen är till för att skydda, inte bara en indikation på hur mycket man kan kräma ut av gruppen)

Norathgon skrev:
Man ska som regel aldrig ta strömmen från spisen till nåt annat i huset. Ponera att nåt händer med din dator och den är kopplad på 16A så kommer troligtvis inte proppen att gå, utan din dator ryker istället. Därför ska man inte köra laster på grupper som är avsäkrade för högt. (säkringen är till för att skydda, inte bara en indikation på hur mycket man kan kräma ut av gruppen)
Njae, säkringen är till för att skydda *ledningen* mellan uttaget och centralen, inte utrustningen som sådan. (Det finns många diskussioner om det här på forumet, och det är *eventuellt* inte riktigt så enkelt, men ovanstående är åtminstone 99% sant).

Om det blir kortis i datorn på så sätt att säkringen går så spelar det ingen jättestor roll om det sitter en 10A eller en 16A säkring. Och datorn (åtminstone nätagget) är kört ändå då. Också det med 99% sannolikhet.

Och säkringen är just en alldeles utmärkt indikation på "hur mycket man kan kräma ut av gruppen". Om den *inte* skulle vara det, så är säkringen inte korrekt dimensionerad med avseende på gruppledningen, dess förläggning och anläggningen i övrigt.

Vad TS anbelangar så kommer det inte att bli någon överlast av nolla osv. med de belastningar som nämns, utan det kommer att fungera alldeles utmärkt, förutsatt att anläggningen är hel och korrekt i övrigt. (Den lasten hade rymts utan problem inom en vanlig 10A enfasgrupp).

P.S. Och jag är gammal nog att hävda att det åtminstone är rätt tänkt i ett avseende. Riktiga datorer kräver trefasmatning! (Och en rörmokare.) :)

• Gilla
yxis
  • Laddar…
Fotografen skrev:
Du har uppenbarligen aldrig varit i kontakt med datorintresserade studenter.;)
Som fd student och fn lärare på en tekniskt högskola så satte jag nästan i halsen av skratt och tänkte också "skall vi slå vad"... ;)

(Kunde vi sova elva personer i ett studentrum på 12kvm så skulle nog dagens ungar kunna "LANa" tillräckligt för att blåsa en ynka 3x16A matning. :))

• Gilla
yxis
  • Laddar…
Kalle2000 skrev:
Dom installerade Perilex uttaget förra veckan, men drog inte om nån befintlig el utan bara satte dit uttaget. Huset är byggt på 90 talet.

Jag tänkte ha ca 3 datorer, med 700w nätagregat på. så runt 2000w tänkte jag köra på. Finns det nån fara i att göra såhär? om det blir överbelastning går väl bara proppen som vanligt? Spelar det nån roll för mig om det är 3*16 eller bara en 16? ja tvivlar på att jag kommer köra upp till 16A.

tack.
Grenuttaget du länkar till har troligen ett hål per fas. Om det då bara finns en fas i uttaget så kommer bara ett av hålen att ge någon ström. Om alla hål skulle vara kopplade till samma fas är det en chans på tre att det alls fungerar. På så vis spelar det roll om du har en eller tre faser. Det är knappast risk för överlast med de tre datorer du beskriver.

Scenariot jag tidigare beskrev innebär en risk för överbelastning utan att säkringen går. För att minska risken att övriga skribenter sätter i halsen av skratt säger jag inte att det är otroligt. I stället avråder jag från att koppla in datorer med en sammanlagd effekt av 11 kW på en trefas 16A grupp. Om inte annat för att det kommer att bli extremt varmt i rummet.

Erik

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Norathgon skrev:
Hur skulle det då gå här i Norge, 70% av alla vanliga uttag är säkrade med 16A? :)

Kalle2000 skrev:

Framförallt om du behöver använda ett enda "hål" på den där grendosan så bör du se till att ha tillräckligt grova kablar fram till den grendosa som är gemensam för alla datorer.

Om du kontinuerligt kör riktigt mycket ström så bör du ha 2,5mm2 för 16A (3680W) och 1,5mm2 för 10A (2300W). Åtminstone 1,5mm2-skarvkablar finns att köpa i acceptabelt välsorterade butiker.

Tänk också på att om det är ojordade uttag i rummet så bör du inte blanda jordat och ojordat. Använd i så fall de ojordade uttagen bara till platta stickproppar (eurokontakt).

Kalle2000 skrev:

Är det byggt på 90-talet så är det säkerligen ett fullkopplat perilexuttag med tre faser, nolla och skyddsjord (skyddsjord även för övriga uttag). Det är bara att prova, men prova först med en bordslampa eller dylikt i var och en av uttagena i grendosan (ett åt gången). Även om det mot förmodan skulle vara enfas så räcker det till att driva dina tre datorer utan speciellt kraftiga anslutningskablar, även några till.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.