6 909 läst ·
33 svar
7k läst
33 svar
Huvudsäkring
Sida 1 av 3
Jag har en fråga, åt Er proffs...
förvisso fråga ang. den brf som jag bor i...
idag har vi en huvudsäkring på hela 63A vilket är på tok förmycket eftersom det bara är den elen som föreningen förbrukar, dvs tvättstuga, hiss, belysning. Hissens säkring är på 25A Vad tycker ni om att man har lika hög huvudsäkring som hissen? vad jag vet har inte hissens säkring behövt bytas ut på flera år. Hissen är försedd med mjukstartare.
Det vore skönt ekonomiskt om man kunde dra ner den till 25A annars kan man väl sänka den till 32A
Men det blir inte lika stor besparing...
förvisso fråga ang. den brf som jag bor i...
idag har vi en huvudsäkring på hela 63A vilket är på tok förmycket eftersom det bara är den elen som föreningen förbrukar, dvs tvättstuga, hiss, belysning. Hissens säkring är på 25A Vad tycker ni om att man har lika hög huvudsäkring som hissen? vad jag vet har inte hissens säkring behövt bytas ut på flera år. Hissen är försedd med mjukstartare.
Det vore skönt ekonomiskt om man kunde dra ner den till 25A annars kan man väl sänka den till 32A
Men det blir inte lika stor besparing...
Moderator
· Stockholm
· 57 976 inlägg
Det kanske är lite klent med samma som hissen. Hur många tvättmaskiner, torktumlare, torkskåp osv. har ni i tvättstugan? Och det brukar vara lite högre märkeffekt på maskiner där än på vanliga hemmamaskiner. I en tvättstuga är det också ganska stor risk att flera maskiner faktiskt värmer vatten samtidigt, tvättiderna gör att allt startas samtidigt synkroniserat.
Hur är det med fläktar för ventillationen?
Hur är det med fläktar för ventillationen?
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
För att slippa att huvudsäkringen löser före säkringen till hissen så är det bra att ha två steg mellan säkringarna. så har hissen 25A så välj 50 till huvudsäkring, då är du garanderad att hissen löser först och du slipper följden av att hela centralen blir spänningslös. Regeln med att ha två steg mellan storleken på säkringarna för att garantera selektivitet (att en bestämd säkring slås ut före en annan) gäller enbart om anläggningen består av smältsäkringar/"proppar"!!! Känner du att det inte gör något att hissen skulle slå ut säkringen för centralen så kör på en 32A men gå inte ner så långt som till 25A, det är nog för klent... Har du automatsäkringar/dvärgbrytare så kan du ju gå ner till 32A, 25A är fortfarande för klent...
/F
/F
Ni kan ju pröva med att säkra ned själva för att se hur det fungerar, men om ni ska gå ner på 25A krävs dock en speciell reduceringshylsa som man stoppar i propphuven.
Argumentet att ev sätta in en mindre säkring för att den som sitter i aldrig har gått är helt tokig. En säkring ska aldrig gå sönder om allt är OK. Säkringar ska gå sönder om det blir ett fel som är så stort att det kan skada kabeln som säkringen skyddar.
För att få en bra bild av MAX förbrukningen är det bara att lägga ihop alla laster som kan tänkas belasta anläggningen samtidigt. Och säkringen bör vara så stor att den aldrig går. Ett problem med säkringar som ligger på gränsen är att dom blir mycket heta, den hettan brukar sprida sig vidare inne i säkringsskåpet och med tiden skada ledningar och anslutningar och slutar ofta med en sönderbränd central med skadade kablar som måste skarvas. när det sker (nån mörk och kall vinternatt) kan det kosta betydligt mer än att betala en lite högre taxa.
För att få en bra bild av MAX förbrukningen är det bara att lägga ihop alla laster som kan tänkas belasta anläggningen samtidigt. Och säkringen bör vara så stor att den aldrig går. Ett problem med säkringar som ligger på gränsen är att dom blir mycket heta, den hettan brukar sprida sig vidare inne i säkringsskåpet och med tiden skada ledningar och anslutningar och slutar ofta med en sönderbränd central med skadade kablar som måste skarvas. när det sker (nån mörk och kall vinternatt) kan det kosta betydligt mer än att betala en lite högre taxa.
Du har rätt, jag har snöat in mig för mycket på att säkringen inte gått... Tror jag får ta å mäta belastningen på hissens säkringar.elmont skrev:Argumentet att ev sätta in en mindre säkring för att den som sitter i aldrig har gått är helt tokig. En säkring ska aldrig gå sönder om allt är OK. Säkringar ska gå sönder om det blir ett fel som är så stort att det kan skada kabeln som säkringen skyddar.
Tvättstugan är jag inte orolig för, tvättmaskinerna och torktumlaren är från 2007 och om jag minns rätt så skulle alla klara sig på 10A... men måste nog sätta ett frågetecken för torktumlaren...
Att säkra ner sig till 32A blir åxå en besparing.
Utöver hissen så är det bara tvättstugan som drar ström å tala om...
Fläkten har jag faktiskt inte funderat över... måste kolla den.... Får se vad den har att erbjuda, den är från -37 and still going strong! Så det finns risk att den drar lite....
Redigerat:
Finns inget 32 A, det är en uddastorlek lika som 40 A, du menar nog 35. Testa tryck i en sån annars, den behöver du ingen reducering till. Men går 2-3 tvättmaskiner, samt torkskåp och tumlare samtidigt som hiss blir det kanske för bra att klara ut med en 25:a.
Frågan jag känner spontant är ju om man får lägga sig på gränsen om man har hiss. Jag vill inte bli sittande i hissen bara för att någon tycker att det va smidigt att dra igång allt i tvättstugan samtidigt jag vill upp till mig en lördagkväll.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 072 inlägg
Det är ju en sak vad hissen är säkrat för, en annan vad den egentligen drar. Kan ju slentrianmässigt säkrats med 25 då det kanske var draget en 6 mm².
Protte
Protte
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 014 inlägg
En smältsäkring kan (tyvärr) överbelastas med t.ex dubbla strömmen i 5-20 min, eller 1.5x under många timmar!
Skulle hissen lösa säkringen så är det alltså troligen redan en överlast i samband med att någon i huset flyttar och kör hissen kontinuerligt.
Jag ställer mig därför helt bakom elmont i att man ska bedöma den normala belastningen och välja säkring därefter. Man "provar" inte planlöst om den håller...
Den normala belastningen är dock inte helt enkel att bedöma. Det finns tumregler som 5 kW per lägenhet eller 30-50 W/m², där en sammanlagringsfaktor får användas om det är flera lägenheter - man behöver inte räkna med att alla kör spisen samtidigt.
Elvärme, VVB, VP etc ska räknas med sin fulla effekt.
Energiförbrukningen över tid ger en vägledning till genomsnittseffekten. Sedan kan man ju studera den momentana belastningen på elmätarna för att hitta topparna.
EDIT: Lägenheter ska inte vara med i beräkningen här
Skulle hissen lösa säkringen så är det alltså troligen redan en överlast i samband med att någon i huset flyttar och kör hissen kontinuerligt.
Jag ställer mig därför helt bakom elmont i att man ska bedöma den normala belastningen och välja säkring därefter. Man "provar" inte planlöst om den håller...
Den normala belastningen är dock inte helt enkel att bedöma. Det finns tumregler som 5 kW per lägenhet eller 30-50 W/m², där en sammanlagringsfaktor får användas om det är flera lägenheter - man behöver inte räkna med att alla kör spisen samtidigt.
Elvärme, VVB, VP etc ska räknas med sin fulla effekt.
Energiförbrukningen över tid ger en vägledning till genomsnittseffekten. Sedan kan man ju studera den momentana belastningen på elmätarna för att hitta topparna.
EDIT: Lägenheter ska inte vara med i beräkningen här
Redigerat:
Enligt vad TS beskrev är det endast tvättstugan som behöver avgöra dimensioneringen om vad som angetts är rätt. Att utgå från märkeffekterna på samtliga maskiner där ger bra marginal för ev annan last som gemensam belysning och hiss mm. Säkerligen kommer man då ner i avsevärt lägre säkring än 63A, TS kanske kan ge mer data så kan vi komma lite mer rätt på det, men hissen kan vi helt glömmaom det inte är en mycket speciell sådan.
Tack för alla råd!
Vi har i andra fastigheten huvudsäkring på 25A Där har vi ungefär samma belastning, egentligen lite mer, med tanke på att Det i tvättstugan där finns en grovtvättmaskin som inte är lika ny som de övriga det finns 3st maskiner i den tvättstugan. Där har vi även fjärrvärme
centralen.( förvisso ingen strömslukare) Men det finns mer som drar ström där. annars är dom lika, en fläkt uppe på vinden som jag tror ständigt är på.... även den orginal -37.
hissen har en nyare motor i den fastigheten, dock är styrsystemet från -99 med mjukstart...
(jag gillar att blanda in hissen)
Vi har i andra fastigheten huvudsäkring på 25A Där har vi ungefär samma belastning, egentligen lite mer, med tanke på att Det i tvättstugan där finns en grovtvättmaskin som inte är lika ny som de övriga det finns 3st maskiner i den tvättstugan. Där har vi även fjärrvärme
centralen.( förvisso ingen strömslukare) Men det finns mer som drar ström där. annars är dom lika, en fläkt uppe på vinden som jag tror ständigt är på.... även den orginal -37.
hissen har en nyare motor i den fastigheten, dock är styrsystemet från -99 med mjukstart...
(jag gillar att blanda in hissen)