Har ett jordat Eljo 4-vägsuttag (utstående) som jag skulle vilja installera istället för en jordad 2-vägare.
Förutom markering för jord finns inte så mycket att gå på..
Jag antar själv att jorden(grön/gul) går in nere till vänster, följt av valfri (nolla/fas) i mitten på "bryggan" och den kvarvarande till höger eller vänster (borde väl vara sak samma eftersom de är hoplänkade med den svarta kabeln). Allt annat (N/L på varsin kant/i mitten) slutar väl i kortslutning?
Vårt kära Internet tycks sakna bra förklaringar på hur man kopplar 4-vägs så jag tycker vi styr upp en bra diskussion här. Yrkeskunniga får gärna även förklara mer avancerade sätt att koppla (om det finns) och vad man ska tänka på gällande belastning och övrigt....
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Förutom markering för jord finns inte så mycket att gå på..
Logga in
Skapa konto
Jag antar själv att jorden(grön/gul) går in nere till vänster, följt av valfri (nolla/fas) i mitten på "bryggan" och den kvarvarande till höger eller vänster (borde väl vara sak samma eftersom de är hoplänkade med den svarta kabeln). Allt annat (N/L på varsin kant/i mitten) slutar väl i kortslutning?
Vårt kära Internet tycks sakna bra förklaringar på hur man kopplar 4-vägs så jag tycker vi styr upp en bra diskussion här. Yrkeskunniga får gärna även förklara mer avancerade sätt att koppla (om det finns) och vad man ska tänka på gällande belastning och övrigt....
Redigerat:
Ser rätt ut
Ingen större skillnad på att koppla 2 eller 4-vägsuttag. Känn även efter så att de skruvar som är åtdragna från fabrik sitter som de ska.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Kontrollera dock att skyddsjorden är bryggad över till den andra halvan. Det kanske görs av metallchassit?
Om nu ena ledaren är byglad med en svart ledare och den andra med en metallbrygga så är det väl snyggast att använda den svarta bygeln för fasen.
Det har egentligen ingen som helst betydelse men ser "hempul" ut (säger jag som själv bara är hempulare...) att köra nollan mot den svarta bygeln.
Det har egentligen ingen som helst betydelse men ser "hempul" ut (säger jag som själv bara är hempulare...) att köra nollan mot den svarta bygeln.
Klicka här för att svara