Hur gör ni om det rivs en innervägg med el kommande ner från betongtaket?
Var hemma hos en som hade rivit en vägg där det kom ner två rör från en röd genomföring i taket. Det ena röret var för matning till det uttag som vart i innerväggen och det andra röret var till för vidare matning till uttag i yttervägg.
Blir ju inte snyggt att sätta en utanpåliggande dosa mitt i taket. Och att bila upp tror jag inte går då rören kommer uppifrån ner i genomföringen. Blir ett rätt stort hål i så fall.

Redigerat:
Bila upp och sätt en infälld dosa? =)

I en radhuslänga revs förut en varsin vägg i hallen i två radhus och där kom en massa rör ner.
En kollega gjorde först den ena och sedan några månader efter så gjorde jag samma sak i den andra.
I den första sattes det en kulodosa över rörutloppet och i den jag gjorde så la jag ner tid på att bila upp i taket och fälla in en takdosa. Kom in med rören i botten på takdosan, men då var det inte betong i taket utan något mjukare material.
Att bila i betong är ju rätt så överjävligt.

//Patrik

• Gilla
Pierre1981
  • Laddar…
För att svara på frågan, antingen hade jag ställt mig och bilat eller så hade jag frågat kunden om vad denne tyckte. Det blir ju en dyrare, men snyggare lösning med infälld dosa, men kanske gör detsamma för kunden om denne sparar några kronor på att ha en utanpåliggande kulodosa.

//Patrik

En infälld dosa på oönskad plats blir ju inte jättesnyggt det heller. Det kan se acceptabelt ut med en lamputtagsdosa men en dosa med vanligt lock (med eller utan skruvar) i taket tycker jag ser direkt fult ut...

En variant är väl att behålla någon decimeter av överkanten av väggen. Kapa röret några centimeter nedanför där det kommer ut, utan att skada ledarna (om de inte lätt går att dra undan) och sätt på en böj (eller böj röret med rätt böjfjäder), och/eller sätt på en skarv och flexslang...

Allternativt; riva bort helt och hållet. Spackla igen (tryck gärna in någon tuss med isolering el dyl så kan man använda röret i framtiden. Och fixa matning från annat håll.

Inte alltid det går förstås.

Ja bästa sättet är nog som du säger Patrik att få in en dosa. Man behöver nu inte ha en takdosa. Räcker ju med en apparatdosa med lite inbyggnad. Är ju dock ett riktigt skit att stå och bila i betong, speciellt när man ska ha maskinen ovanför huvudet.
Ta bort det är inget alternativ i detta fallet då det matar vidare till flera uttag. Lägga en ny kabel från centralen hade nog sett ännu värre ut än en dosa i taket.

Varför behövs en dosa? Går det inte att skarva rören, dra i nya trådar och spackla över?

f91jsw skrev:
Varför behövs en dosa? Går det inte att skarva rören, dra i nya trådar och spackla över?
Lycka till med att skarva ihop två rör som kommer ner bredvid varandra i ett betongbjälklag så att det blir omdragningsbart.

//Patrik

• Gilla
Pierre1981
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.