16 778 läst ·
37 svar
17k läst
37 svar
Normprodukter - Hager vs Noname/Malmbergs?
Moderator
· Stockholm
· 58 020 inlägg
Ja, det skulle vara ett skäl. Men vad är det som rimligtvis inte fungerar när det är kallt? Jag gissar att det är plasten som blir lite för hård och spröd när det är kallt. Ingen utrustning i denna central kommer vara i drift på vintern så det är egentligen inte ett problem.
Malmbergs prylar är säkert både tekniskt och funktionellt helt ok för TS syften. Dessutom ekonomiskt pris/prestanda bra så det blir ju närmast optimalt. Precis som andra nämnt upplever jag deras DIN produkter och många andra delar som motorskydd, kontaktorer osv som helt ok för tex hemmabruk.
Och det är inte alls ovanligt att de används av elfirmor av olika slag.
För den tidigare nämnda tråden om dissekerade dvärgbrytare har jag nu kört en första testrunda av ett ganska brett urval fabrikat. Resultaten kommer presenteras där i början av oktober.
Och det är inte alls ovanligt att de används av elfirmor av olika slag.
För den tidigare nämnda tråden om dissekerade dvärgbrytare har jag nu kört en första testrunda av ett ganska brett urval fabrikat. Resultaten kommer presenteras där i början av oktober.
Jag vet inte om min erfarenhet är typisk, men jag har fem Merlin Gerin JFB fördelade på tre centraler och en Malmbergs JFB.
Malmbergaren har tjuvlöst ett par gånger vid vanliga kortslutningar (ej jordslutning) och vid inkoppling av apparater (datorer o likn). Det har aldrig inträffat med mina MG JFB.
Annars tycker jag nog att temperaturområdet är det viktigaste argumentet för att använda Hager i det här fallet. Ekonomiskt går det troligen inte att motivera.
Malmbergaren har tjuvlöst ett par gånger vid vanliga kortslutningar (ej jordslutning) och vid inkoppling av apparater (datorer o likn). Det har aldrig inträffat med mina MG JFB.
Annars tycker jag nog att temperaturområdet är det viktigaste argumentet för att använda Hager i det här fallet. Ekonomiskt går det troligen inte att motivera.
Prisskillnaden borde inte bli speciellt stor - några tior per dvärg, 200-300 per JFB och ytterligare några hundralappar på kapslingen, gissningsvis totalt 1000-1500SEK.MathiasS skrev:
Min uppfattning, är att när man jobbar för sig själv ska man göra det lätt för sig och använda det proffsen helst använder. Har du upplevt skillnaden på rörkopplingar mellan proffs och amatörmateriel?
Jag är helt övertygad om att här är det likadant som i många andra branscher. Om man är inne i branschen på så vis att man har tillräcklig omsättning av prylarna så lär man sig snabbt vilka grejer som är vettiga och vilka snarlika som är skit. Om man däremot bara köper någon enstaka pryl då och då och inte har någon riktigt pålitlig källa att rådfråga så är det större fara att välja budgetfabrikaten.
Bonusfråga: Finns det i elbranschen några fabrikat som kunder efterfrågar och som har attraktiva produkter men som är odrägliga att ha att göra med i form av grinig support, tjurighet på garantiärenden/reklamationer å sånt?
Bonusfråga: Finns det i elbranschen några fabrikat som kunder efterfrågar och som har attraktiva produkter men som är odrägliga att ha att göra med i form av grinig support, tjurighet på garantiärenden/reklamationer å sånt?
Visst kan det vara så, men omvänt så är det också risk att man blir bekvämyxis skrev:Jag är helt övertygad om att här är det likadant som i många andra branscher. Om man är inne i branschen på så vis att man har tillräcklig omsättning av prylarna så lär man sig snabbt vilka grejer som är vettiga och vilka snarlika som är skit. Om man däremot bara köper någon enstaka pryl då och då och inte har någon riktigt pålitlig källa att rådfråga så är det större fara att välja budgetfabrikaten.
Klicka här för att svara