Hej!

Jag kopplade idag på en regulator kopplad till batteri och solpanel. Utrustningen är från 2000, förutom batteriet som är några år gammalt.

Jag fastnade lite i manualen där det stod att jag i regulatorn skulle ställa in batteritypen:

"Inställning av batterityp"

Med kontrollpanelens hjälp ställer du in den batterityp du har:

Alternativ 1 gäller för öppna ventilerade batterier, ex fritidsbatterier
Alternativ 2 gäller för ventilreglerat batteri med absorberad eller gelad batterisyra - vanligen kallat slutet batteri.

Jag saknar ett tredje alternativ där jag helt enkelt kan få välja "Biltema" :rolleyes:

Skämt åsido. Jag har ett fritidsbatteri från Biltema som är av SMF-typ och vad jag vet är det väl inte ventilerat. De flesta batterier är väl slutna idag? Batteriet är några år gammalt men finns fortfarande att köpa på biltema. Jag körde på alternativ 1 då jag har ett fritidsbatteri men är inte helt säker.

Någon som har någon idé?

Tumregel: om batteriet är specat att tåla att vältas hur som helst så bör det vara alternativ 2 som gäller. OBS, detta är min gissning (som jag skriver eftersom ingen annan ännu svarat). Hoppas nån annan vet bättre.

Finns det lock som man kan öppna för att fylla på avjoniserat vatten så tror jag det är alternativ ett som gäller. Går det inte att fylla på vatten så måste laddaren vara lite försiktigare så att det inte avgår gas från batteriet, och då gäller alternativ två.

Erik

Nja, batteriets vinkel skall inte överstiga 45 grader (enligt Biltemas sida). Batteriet anses som slutet men viss ventilation finns inbyggd i dessa batterier (någon typ av ventil). Alternativ 2 verkade mest rikta sig till de batterier som inte har någon "rörlig" vätska i sig. Dessa batterier var förr lite känsligare för laddning och hantering och de behövde laddas mer försiktigt. Idag är agm-batterierna lite mer tåliga (vissa av dom iaf). Jag kör på med alt. 1 tills det smäller :). Verkade som manualen ville att jag skulle välja motsvarande smf eller agm.

Njae, det är alt två som gäller för max livslängd. Beroende på så kan alt. 1 exv. koppla in ngt. desulfateringsläge när batteriet är urladdat. Det "kokar" batteriet s.a. syran blandas om och rör upp "bottensats". Det är förstås inte att rekommendera med ett SMF-batteri eftersom det inte går att ersätta förlorad vätska. (Den enda ändringen man gjort från "gamla" SMFbatterier är att man har mer elektrolyt i dem idag, vilket gör att man tål större förluster. Men det är förstås inte någon bra idé att provocera fram dem.)

ok, då byter jag till läge 2 när jag kommer till stugan nästa gång. (fredag). Det är inte mycket sol nu om dagarna så jag misstänker att det är lugnt tills dess med läge 1.

Är bara batterierna laddade så är det antagligen lugnt med läge 1 ändå.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.