Jag ska göra en ytskiktsrenovering i min entre´/hall.
Har idag inte jordade uttag.
Tycker ni att jag ska dra fram jord när jag ändå håller på?
Jag har jfb installerat.
 
Ja, varför inte?
Jag renoverade min bostadsrätt förra året, drog då jord till allt, inte så lätt alla gånger med trådar som fastnat i vp-rören, 180 graders böjar mm, men det känns skönt att det är gjort.
 
Inte helt enkelt val. ETT argument kan ju vara att om vi antar att du efter detta eller i rimlig framtid har alla uttag i huset jordade så kan det påverka köpvilligheten när du skall sälja.

Det blir mer och mer ovanligt med ojordade uttag, en spekulant kan se de ojordade uttagen som ett tecken på att all el måste göras om, och sätta sitt bud därefter.
 
  • Gilla
Slugge och 1 till
  • Laddar…
hempularen skrev:
Inte helt enkelt val. ETT argument kan ju vara att om vi antar att du efter detta eller i rimlig framtid har alla uttag i huset jordade så kan det påverka köpvilligheten när du skall sälja.

Det blir mer och mer ovanligt med ojordade uttag, en spekulant kan se de ojordade uttagen som ett tecken på att all el måste göras om, och sätta sitt bud därefter.
Då jordar jag.
 
falukorv skrev:
Ja, varför inte?
Jag renoverade min bostadsrätt förra året, drog då jord till allt, inte så lätt alla gånger med trådar som fastnat i vp-rören, 180 graders böjar mm, men det känns skönt att det är gjort.
Jag kommer att öppna väggarna och ta bort den gamla elen och ersätta med flexslang.
Så jag slipper ju det problemet.
 
wanegardh skrev:
Jag kommer att öppna väggarna och ta bort den gamla elen och ersätta med flexslang.
Så jag slipper ju det problemet.
Ja, i såfall är det t.o.m. ett krav att du drar skyddsjord till allt. Fast det är ju ingen börda om man ändå trådar i rör.

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Ja, i såfall är det t.o.m. ett krav att du drar skyddsjord till allt. Fast det är ju ingen börda om man ändå trådar i rör.

//Patrik
Du missförstod nog mig.
Om jag jordar så kommer jag att ersätta den gamla elen med nytt.
Jag hade givetvis inte struntat i jord om jag hade dragit ny el.
 
wanegardh skrev:
Du missförstod nog mig.
Om jag jordar så kommer jag att ersätta den gamla elen med nytt.
Jag hade givetvis inte struntat i jord om jag hade dragit ny el.
"Jag kommer att öppna väggarna och ta bort den gamla elen och ersätta med flexslang."

För mig låter det väldigt mycket som att du ska dra ny el...

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
"Jag kommer att öppna väggarna och ta bort den gamla elen och ersätta med flexslang."

För mig låter det väldigt mycket som att du ska dra ny el...

//Patrik
Ja om jag jordar.
Annars drar jag inte nytt.
 
wanegardh skrev:
Ja om jag jordar.
Annars drar jag inte nytt.
Jaha. okej.
Ja och det ska du ju! Du använder väl "fegsnöre" när du kör bil så? ;)

//Patrik
 
Måste ställa en fråga om jord och jfb.
Räcker inte jfb som säkerhet?
Vad gör jorden mer för att öka säkerheten fast jfb finns?
Ursäkta min fråga men jag vill bara veta i teorin.
 
Om det är ett fel och t.ex. ett hölje är spänningsförande så är det först när du kommer i kontakt med det och bryter JFB som felet "oskadliggörs". En katt eller ett barn kanske inte skulle ha samma tur att klara sig även fast JFB bryter i tid. Dessutom så känns det ganska bra innan JFB löser. Hade det varit skyddsjordat så hade säkringen löst.

En annan sak med skyddsjord är att om du har någon apparat som kräver skyddsjord exempelvis en stationär dator inkopplat i ett ojordat uttag så kan det kittlas lite.

//Patrik
 
Redigerat:
  • Gilla
yxis och 1 till
  • Laddar…
Har även hört att datorn kan ta skada av att vara ojordad
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Jag kanske borde nämna att min dator är ojordad. Sitter t.o.m. i ett jordat uttag som saknar jord i mitt sovrum/vardagsrum. :cool::o

Skomakarens barn går utan skor...

(Jag bor i en hyresrätt så även fast jag har dragit fram en till grupp till köket för micro, dragit fram el till en garderob och ändrat så att paxfläkten i badrummet inte startar samtidigt som belysningen så känner jag att jag inte vill lägga ner tid och pengar på att jorda uttagen. Saknar dessutom JFB.
Angående uttaget så är det ett 4-vägsuttag som jag dragit fram och satt bakom TV:n. Ska byta till ett ojordat när jag flyttar (vilket jag lovar att göra).

//Patrik
 
Inressant fråga. Förutom att det finns många apparater som kräver jord så kan ju JFB sluta fungera, troligast pga av bristande underhåll. Sen så har du ju bättre skydd till kablar, dosor och apparater, känsligheten ökar om du spikar i ett rör och jord finns meddraget för då löser ju JFB långt tidigare än säkringen.

Och så är det så klart bättre med 2 skydd istället för 1, skyddar mot fler felfall och ett funkar om det andra falerar.
Dubbelisolerade prylar klarar sig självklart bra utan jord.

Jag personligen skulle se det som en fördel om det fanns jord då jag skulle köpa hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.