3 163 läst ·
26 svar
3k läst
26 svar
Dra fram jord fast jfb finns?
Sida 1 av 2
Moderator
· Stockholm
· 57 794 inlägg
Inte helt enkelt val. ETT argument kan ju vara att om vi antar att du efter detta eller i rimlig framtid har alla uttag i huset jordade så kan det påverka köpvilligheten när du skall sälja.
Det blir mer och mer ovanligt med ojordade uttag, en spekulant kan se de ojordade uttagen som ett tecken på att all el måste göras om, och sätta sitt bud därefter.
Det blir mer och mer ovanligt med ojordade uttag, en spekulant kan se de ojordade uttagen som ett tecken på att all el måste göras om, och sätta sitt bud därefter.
Då jordar jag.hempularen skrev:Inte helt enkelt val. ETT argument kan ju vara att om vi antar att du efter detta eller i rimlig framtid har alla uttag i huset jordade så kan det påverka köpvilligheten när du skall sälja.
Jag kommer att öppna väggarna och ta bort den gamla elen och ersätta med flexslang.falukorv skrev:
Så jag slipper ju det problemet.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Du missförstod nog mig.Patrik_Hed skrev:
Om jag jordar så kommer jag att ersätta den gamla elen med nytt.
Jag hade givetvis inte struntat i jord om jag hade dragit ny el.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
"Jag kommer att öppna väggarna och ta bort den gamla elen och ersätta med flexslang."wanegardh skrev:
För mig låter det väldigt mycket som att du ska dra ny el...
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Om det är ett fel och t.ex. ett hölje är spänningsförande så är det först när du kommer i kontakt med det och bryter JFB som felet "oskadliggörs". En katt eller ett barn kanske inte skulle ha samma tur att klara sig även fast JFB bryter i tid. Dessutom så känns det ganska bra innan JFB löser. Hade det varit skyddsjordat så hade säkringen löst.
En annan sak med skyddsjord är att om du har någon apparat som kräver skyddsjord exempelvis en stationär dator inkopplat i ett ojordat uttag så kan det kittlas lite.
//Patrik
En annan sak med skyddsjord är att om du har någon apparat som kräver skyddsjord exempelvis en stationär dator inkopplat i ett ojordat uttag så kan det kittlas lite.
//Patrik
Redigerat:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Jag kanske borde nämna att min dator är ojordad. Sitter t.o.m. i ett jordat uttag som saknar jord i mitt sovrum/vardagsrum. 

Skomakarens barn går utan skor...
(Jag bor i en hyresrätt så även fast jag har dragit fram en till grupp till köket för micro, dragit fram el till en garderob och ändrat så att paxfläkten i badrummet inte startar samtidigt som belysningen så känner jag att jag inte vill lägga ner tid och pengar på att jorda uttagen. Saknar dessutom JFB.
Angående uttaget så är det ett 4-vägsuttag som jag dragit fram och satt bakom TV:n. Ska byta till ett ojordat när jag flyttar (vilket jag lovar att göra).
//Patrik
Skomakarens barn går utan skor...
(Jag bor i en hyresrätt så även fast jag har dragit fram en till grupp till köket för micro, dragit fram el till en garderob och ändrat så att paxfläkten i badrummet inte startar samtidigt som belysningen så känner jag att jag inte vill lägga ner tid och pengar på att jorda uttagen. Saknar dessutom JFB.
Angående uttaget så är det ett 4-vägsuttag som jag dragit fram och satt bakom TV:n. Ska byta till ett ojordat när jag flyttar (vilket jag lovar att göra).
//Patrik
Produkter som diskuteras: "paxfläkten"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Inressant fråga. Förutom att det finns många apparater som kräver jord så kan ju JFB sluta fungera, troligast pga av bristande underhåll. Sen så har du ju bättre skydd till kablar, dosor och apparater, känsligheten ökar om du spikar i ett rör och jord finns meddraget för då löser ju JFB långt tidigare än säkringen.
Och så är det så klart bättre med 2 skydd istället för 1, skyddar mot fler felfall och ett funkar om det andra falerar.
Dubbelisolerade prylar klarar sig självklart bra utan jord.
Jag personligen skulle se det som en fördel om det fanns jord då jag skulle köpa hus.
Och så är det så klart bättre med 2 skydd istället för 1, skyddar mot fler felfall och ett funkar om det andra falerar.
Dubbelisolerade prylar klarar sig självklart bra utan jord.
Jag personligen skulle se det som en fördel om det fanns jord då jag skulle köpa hus.