Jaha, har dragit mig för detta men nu är det dags... :o
Har bytt elcentral på egen hand och saknar behörighet, så därför blev det kanske som det blev!?
Därav min uppmaning, finn alla fel jag begått!

Jag känner mig relativt övertygad om att utförandet är säkert och tryggt, men det finns givetvis alltid saker man missar när man inte kan varje regel utantill eller har tiotals år i branschen, även om jag gjort mitt bästa att få till det så korrekt så möjligt.

Kan komplettera med fler bilder ifall önskemål finnes!

central.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De utanpåliggande kablarna är inte permanent dragna utan kommer förläggas framöver i kabelkanaler enligt annan tråd här på forumet.

Bring it on!! :wow:

Ett fel har jag hittat -DU HAR INGEN ELBEHÖRIGHET!

/håkan

lindahl skrev:
Ett fel har jag hittat -DU HAR INGEN ELBEHÖRIGHET!

/håkan
Då var den avklarad för denna tråden.
Gängse regler för Elforumet är väl fortfarande en påtalan om behörighet per tråd!? :)

• Gilla
Claesk och 1 till
  • Laddar…
Ta fler bilder och då närbilder.

//Patrik

CatPash skrev:
Då var den avklarad för denna tråden.
Gängse regler för Elforumet är väl fortfarande en påtalan om behörighet per tråd!? :)
Han frågade ju vad han har gjort fel.:)

Utomordentligt skarp bild även vid kraftig uppförstoring så inga problem att se detaljer.
Ser inga oegentligheter i hastigheten för det "ofärdiga" i form av lösa ledare etc.
Men det går ju inte att se om du verkligen avisolerat ledarna 12 mm...
Ser heller inte inkommande, om det är en klen röd PEN eller lite grövre omärkt vit? Ser lite mysko ut.
Huvudbrytaren antar jag sitter under - annars behövs en sådan.

Röd PEN? Fyra vita? Eller är den röda med gulgrön tejp en utgående grupp?
Ser inte rikigt hur nollorna ligger men de är på skruvplintarna?
Annars ser det rätt ut, ligger en lös svart i den högra centralen.
Huvudbrytare finns i mätartavlan?

Märk PEN med gul/grön o blå tape

För liten central om man skulle behöva bygga ut. Jag är lite känslig att man drar kablar mellan två centralen och "blandar". Hade jag gjort detta så hade jag lämnat en PE plint i den högra centralen och isf förbundit de två pe plintarna med en 6mm.
Överskådlighet är det man vill få ut.
Ett starkt plus att du har använt skydd på oanvända gafflar.

Vad är det för röd liten stump som ligger under Den Första JFB´n? Bara ett avskal?
Har du lagt Första säkringens N och PE på förstaplint och sen fortsatt med andra säkringens N och PE osv? Detta "blir" rörigt när du drar kablar kors och tvärs genom två centralen. Bättre att har delar upp PE plintarna likadant som du gjort med N plintarna.

Har du ett centralschema?

Håller med där att ena PE-plinten hade kunnat placeras i den högra delen.
Samtidigt ser jag inget fel i att se detta som en enda central (med två lock), bara det finns en (1) HB som bryter alltihop. DIN-skenan ser ju ut att vara en enda lång.

Är det okej/vanligt att skarva inkommande faser med u-båtar? Eller hade det varit bättre med en plint (finns ju plats för det) eller någon typ topklämma (Helacon) ?

Blev fundersam nu på kabelarean på inkommande, vad säger expertisen är denna okej? I mina ögon tycker jag att den är för liten (kabelarea efter Max A på säkringsplatsen?).
Varför köpte du inte ett längre istället för två skåp?
Vad gör jord som hänger över säkringarna?

Det spelar inte så stor roll vad man använder huvudsaken är att det man använder är AVSETT att skarva den arean som man skarvar. Sedan skulle kanske en "riktig" elektriker bytt ut MK som blev lite för kort till ny som har nått hela vägen.

elmont skrev:
Det spelar inte så stor roll vad man använder huvudsaken är att det man använder är AVSETT att skarva den arean som man skarvar.
Okej. Jag tänkte bara att fina MK kardeler i en skruvanslutning utan kabelsko kan bli lite pirrigt.

elmont skrev:
Sedan skulle kanske en "riktig" elektriker bytt ut MK som blev lite för kort till ny som har nått hela vägen.
Vilket i sin tur väl betyder att plomberingen måste brytas, så kanske derför OP inte har gjort det. ;)

Kanske dum fråga, men värför går nollan från PE plinten till vänstra JFB om det är TN-S, dvs. 5 inkommande ledare (4 vita, 1 röd)? Eller ser jag fel?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.