Jag bytte nyligen ut en gammal kopplingsdosa i plåt till en modernare variant och samband med bytet "vände" jag dosan så att den öppnar inåt det rum som det betjänar. På grund av det kom vp-rören lite i spänn men jag bedömde inte det som så allvarligt. Nu har jag dock upptäckt att studsarna har spruckit på grund av spänningarna.

Är detta något som jag bör åtgärda eller kan jag med gott samvete skruva ihop väggen?
ATTACH]

Edit: Det blev lite lustigt med bilden, Tapatalks bildhantering är tydligen inte helt intuitiv.

• uploadfromtaptalk1389514243987.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Smältlim borde lösa problemet

Eller sätta "klammer" på rören så att dom inte kan hoppa ur dosan.

• Gilla
-=fullmoon=- och 2 till
  • Laddar…
Plåtdosa med inkopplade vp-rör i plast? Hur går det till? Fanns det en övergångstid med plast på rör men inte dosor, eller har någon bytt men struntat i att byta dosan?

A
Klamra rören ordentligt och gå loss med limpickan mellan studs och rör. Då ska det inte uppstå bekymmer i framtiden.

• Gilla
elektro
  • Laddar…
nimhed skrev:
Plåtdosa med inkopplade vp-rör i plast? Hur går det till? Fanns det en övergångstid med plast på rör men inte dosor, eller har någon bytt men struntat i att byta dosan?
I föräldrarnas hus byggt runt -70 så är det VP rör men plåtdosor så det fanns nog en tid av blandade installationer på samma sätt som det på blandades med rött och gul/grönt

nimhed skrev:
Elen är orörd från -62 och består av en blandning av plaströr, plåtrör och flex-slang av stål (!). Kopplingsdosorna var alla av plåt medans apparatdosorna är ca 50/50 mellan plåt och riktigt bänglig plast.

Jag antar att 60-talet var lite av en övergå övergångstid.

Emil_K skrev:
Klamra rören ordentligt och gå loss med limpickan mellan studs och rör. Då ska det inte uppstå bekymmer i framtiden.
Det låter som en tillräckligt smidig lösning plus att jag får skäl att köpa ett nytt verktyg. En smältlimspistol är ju ett måste i var mans hem. :)

Vad är det för dosa du köpt?

Jag tycker att den till formen påminner om ett fabrikat jag hade problem med för ett antal år sedan.

Byggmax sålde då billiga dosor, de var dock gula eller gröna beroende på enkel/dubbelgipsutförande.

De sprack på det viset utan någon större påverkan från rören. Senare började Jula med samma typ exakt, fortfarande i gult och grönt. Som sagt de dosorna liknade din röda till formen.

hempularen skrev:
Vad är det för dosa du köpt?

Jag tycker att den till formen påminner om ett fabrikat jag hade problem med för ett antal år sedan.

Byggmax sålde då billiga dosor, de var dock gula eller gröna beroende på enkel/dubbelgipsutförande.

De sprack på det viset utan någon större påverkan från rören. Senare började Jula med samma typ exakt, fortfarande i gult och grönt. Som sagt de dosorna liknade din röda till formen.
Hette inte dom ED-WA?

Tycker det är väldigt likt ELKO Kopplingsdosa enkelgips/dubbelgips.

Det stämmer att det är en ELKO-dosa för dubbelgips.
Nu är jag långt ifrån påläst när det gäller el-prylar men ELKO är väl ändå ett ok märke? Jag brukar försöka att köpa hyfsade saker när jag leker elektriker (och annars med iofs) just för att slippa problemen som billigt skräp medför.

Nåväl. På lunchen idag ska jag kila iväg och köpa en limpistol så ikväll ska dosan limmas och klammras. Därefter får jag hoppas att jag inte ångrar det beslutet de kommande 50 åren.

Elko är bra, dom och Eljo är nog mest monterade. Gissar jag på. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.