10 617 läst ·
26 svar
11k läst
26 svar
Mäta elförbrukning i nytt hus. Uppvärmning vs. hushållsel
Ska bygga ett nytt hus med Eksjöhus i vår och får då en NIBE 750 FLVP installerad. Undrar ifall det finns ett enkelt sätt att mäta elförbrukningen för uppvärmning respektive övrig (hushålls?) el?
Alltså, om Elbolaget skickar en faktura på 1 000 kwh så vill jag veta att X kwh är hänförligt till uppvärmning (FLVP) och Y kwh är hänförligt till hushållsel.
Är lite nybörjare på detta med el. Ska för övrigt installera Z-wave (Fibaro) så om man kan hitta något som spelar med det så är det en bonus...
Alltså, om Elbolaget skickar en faktura på 1 000 kwh så vill jag veta att X kwh är hänförligt till uppvärmning (FLVP) och Y kwh är hänförligt till hushållsel.
Är lite nybörjare på detta med el. Ska för övrigt installera Z-wave (Fibaro) så om man kan hitta något som spelar med det så är det en bonus...
Be att få separat mätning på gruppen som matar VP'n. En mätare för montage i normcentral kostar inte många kronor idag.
Det är enkelt att sätta en elmätare på värmepumpen. Det finns elmätare som passar i normcentraler. Efter att alla elmätare för några år sedan byttes till fjärravlästa så finns det många begagnade att köpa om du vill ha en bra och billig mätare. Dessa passar dock inte i normcentraler.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Jag ställde med denna fråga på forumet eller ett annat och vad jag fick fram där så ska det vara under mätning på värmen. Veta många nybyggda hus som har mätning på detta sätt.
Hos Boverket.
9:7110 Mätsystem
Byggnadens energianvändning ska kontinuerligt kunna följas upp genom ett mätsystem. Mätsystemet ska kunna avläsas så att byggnadens energianvändning för önskad tidsperiod kan beräknas. (BFS 2006:12).
Allmänt råd
Mätning av byggnadens energianvändning och verifiering av kravnivåer enligt avsnitten 9:2 och 9:3 kan ske genom avläsning och summering av till byggnaden levererade energimängder (kWh) som används för uppvärmning, komfortkyla, tappvarmvatten och byggnadens fastighetsenergi.
För tillbyggnad kan mätning ske genom befintlig byggnads mätsystem. I byggnad som har elvärme bör hushållsenergi och verksamhetsenergi, i de fall de förekommer, vara möjliga att avläsa separat. Byggnad som har annat uppvärmningssätt än elvärme och har elektrisk kylmaskin bör förses med möjlighet till separat avläsning av kylmaskinens elanvändning. Avläsning av energimätning bör göras lätt tillgänglig för abonnenten, i eller i anslutning till byggnaden.
För energislag som inte erhålls direkt i kWh, t.ex. olja och biobränsle, kan uppmätta volymer av bränslet omräknas till kWh med hjälp av bränsletypernas värmevärde. (BFS 2008:20).
Byggnadens energianvändning ska kontinuerligt kunna följas upp genom ett mätsystem. Mätsystemet ska kunna avläsas så att byggnadens energianvändning för önskad tidsperiod kan beräknas. (BFS 2006:12).
Allmänt råd
Mätning av byggnadens energianvändning och verifiering av kravnivåer enligt avsnitten 9:2 och 9:3 kan ske genom avläsning och summering av till byggnaden levererade energimängder (kWh) som används för uppvärmning, komfortkyla, tappvarmvatten och byggnadens fastighetsenergi.
För tillbyggnad kan mätning ske genom befintlig byggnads mätsystem. I byggnad som har elvärme bör hushållsenergi och verksamhetsenergi, i de fall de förekommer, vara möjliga att avläsa separat. Byggnad som har annat uppvärmningssätt än elvärme och har elektrisk kylmaskin bör förses med möjlighet till separat avläsning av kylmaskinens elanvändning. Avläsning av energimätning bör göras lätt tillgänglig för abonnenten, i eller i anslutning till byggnaden.
För energislag som inte erhålls direkt i kWh, t.ex. olja och biobränsle, kan uppmätta volymer av bränslet omräknas till kWh med hjälp av bränsletypernas värmevärde. (BFS 2008:20).
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det är ju rena snurren!
Om jag sätter in 10 el-element à 1000 Watt eller om jag skaffar 10 brödrostar, kaffebryggare, vattenkokare, mikrovågsugnar, hårtorkar, strykjärn eller vad som helst:
Vad gör det för skillnad? Energi som energi, värme som värme.
Varför skall det särredovisas, och till vem?
Ett bra exempel på överbyråkratisering, förmodligen som följd av EU-medlemskapet.
De som nu beslutar att t.ex. en dammsugare snart inte får dra mer än 900 Watt.
Electrolux bästa och miljövänligaste drar nu 1100 Watt.
Vad vill de uppnå där nere i Bryssel? Det är ju rena lekstugan
Om jag sätter in 10 el-element à 1000 Watt eller om jag skaffar 10 brödrostar, kaffebryggare, vattenkokare, mikrovågsugnar, hårtorkar, strykjärn eller vad som helst:
Vad gör det för skillnad? Energi som energi, värme som värme.
Varför skall det särredovisas, och till vem?
Ett bra exempel på överbyråkratisering, förmodligen som följd av EU-medlemskapet.
De som nu beslutar att t.ex. en dammsugare snart inte får dra mer än 900 Watt.
Electrolux bästa och miljövänligaste drar nu 1100 Watt.
Vad vill de uppnå där nere i Bryssel? Det är ju rena lekstugan
Medlem
· turkiet
· 553 inlägg
Törs inte säga till 100% men undrar om inte NIBE 750 går att avläsa ang energiförbrukning .
Kolla på varmepumpsforum.com
Kolla på varmepumpsforum.com
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Kolla in hur jag gör...enkelt och relativt billigt. Kolla in värmepumpsforum.com för mer info.
http://e-logger.se/pub?kajutvagen&p=1
Har 2st separata elmätare, en extra för VPn och en som mäter totalen (elbolagets). Har även en del temp sensorer som byggs på eftersom. Hittade en riktig el slukare iom detta kanon system. Kolla in hushållsel grafen den som går på å av hela tiden. 1,8kW. Skall fixas snart.
http://e-logger.se/pub?kajutvagen&p=1
Har 2st separata elmätare, en extra för VPn och en som mäter totalen (elbolagets). Har även en del temp sensorer som byggs på eftersom. Hittade en riktig el slukare iom detta kanon system. Kolla in hushållsel grafen den som går på å av hela tiden. 1,8kW. Skall fixas snart.
Lugnt, det är stor skillnad på orden bör och skall. Hittills är det bara ett önsketänkande vad jag förstårelmont skrev:Hos Boverket.
Allmänt råd
Det levereras dock av dom flesta hustillverkarna och kostnaden är i det sammanhanget försumbar det handlar om hundralappar eller man en tusenlapp i ett nyproducerat hus.
Och jag läser ordet ska flera ggr i texten och hittar bara ordet bör när det gäller tillgängligheten för energimätaren
Och jag läser ordet ska flera ggr i texten och hittar bara ordet bör när det gäller tillgängligheten för energimätaren
Ja, att fastigheten skall ha en enegimätare håller jag med om, men att det står något om uppdelad mätning skall förekomma kan jag inte utläsa!!??elmont skrev:
Ordet bör är i min tolkning inget tvingande utan bara en rekommendation.elmont skrev: