2 971 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
50% ökad elförbrukning i december?
Vi brukar ligga på 600 kwh/månad i hushållsel, men under december så steg det till 900 kwh. Det är 50% ökning och jag funderar vad det kan bero på?
Det som kan bidra är
- motorvärmare 3 tim x 30 dgr
- utomhusbelysningsslinga, 2 st, 8 tim x 15 dgr
- utomhuslyktor, 4x lågenergi, 4 tim x 15 dgr
- el-element i pannrum där värmepumpen står, står på för jämnan
Värmepumpen har separat elmätare om ökning en av elen är alltså exkl värmepumpen.

Det som kan bidra är
- motorvärmare 3 tim x 30 dgr
- utomhusbelysningsslinga, 2 st, 8 tim x 15 dgr
- utomhuslyktor, 4x lågenergi, 4 tim x 15 dgr
- el-element i pannrum där värmepumpen står, står på för jämnan
Värmepumpen har separat elmätare om ökning en av elen är alltså exkl värmepumpen.
Sen så är det ju mörkt många timmar om dygnet också = man har mer belysning tänd inomhus. Ytterligare extra timmar blir det ju om man varit ledig runt jul/nyår.
Realistiskt sett, sommartid då tänder man ju inte många lampor över huvud taget på en dag+kväll. Medans vintertid då tänder man lampor när det mörknar mitt på eftermiddagen, för att inte tala om alla ljusstakar som står på 18tim/dygn.
Realistiskt sett, sommartid då tänder man ju inte många lampor över huvud taget på en dag+kväll. Medans vintertid då tänder man lampor när det mörknar mitt på eftermiddagen, för att inte tala om alla ljusstakar som står på 18tim/dygn.
Medlem
· Västra Götalands
· 139 inlägg
Själv har jag fortfarande inte frågat vår elleverantör hur Elförbrukningen hos oss kunde gå upp med 50% ifrån Augusti-sept utan att vi hade satt igång värmepannan eller ändrat vanor? Är det så att idioterna förväntar sig en ökad förbrukning och höjer räkningen trots direktavläsning via modern digital mätare. Vanliga svenssons märker säkert inget.... kanske? Visst har vi rörligt elpris, men det går väl inte upp 50% på en månad?
Framförallt kan inte ett rörligt elpris höja din förbrukning.andreas_gbg_ skrev:Själv har jag fortfarande inte frågat vår elleverantör hur Elförbrukningen hos oss kunde gå upp med 50% ifrån Augusti-sept utan att vi hade satt igång värmepannan eller ändrat vanor? Är det så att idioterna förväntar sig en ökad förbrukning och höjer räkningen trots direktavläsning via modern digital mätare. Vanliga svenssons märker säkert inget.... kanske? Visst har vi rörligt elpris, men det går väl inte upp 50% på en månad?
Snyggt trådlyft 
Klicka här för att svara