Hej,

Jag ska byta ut strömställarna hemma och har tre brytare som går till samma lampor i hallen. Om jag förstått det rätt så är det alltså två trappbrytare och en som heter "korsomkopplare". Denna senare behöver jag hjälp att hitta. Jag har ramar och vippa i serie "M-Plan" men bara vanliga trappbrytare (dubbeltrapp om man ska vara noga) som insatser. För att vara säker på att jag beställer rätt så hoppar jag få hjälp att hitta denna "korsomkopplare". Den befintliga från ELKO är märkt med en 7:a på kopplongsschemat och de andra vanliga trappbrytarna med en 6:a. Mina dubbeltrapp från Merten har en 6:a i var ände så jag misstänker att det jag är ute efter är alltså en "Merten nr 7".

Eller kopplar man en dubbeltrapp på något speciellt sätt för att göra den till en korsomkopplare kanske?

Kan någon vänlig själ hjälpa mig att hitta rätt inats?

Mvh

/Ola

Hittar du koppling nr 7 så är det en korsomkopplare. Kollar du tyska siter heter det även Kreuzschalter där.

Biltema sålde faktiskt Merten under eget märke för något år sedan. Men de kan naturligtvis ha bytt leverantör.

Din Merten M-Plan ser ut att vara väldigt lik Schneiders exxactserie. Är inte så otroligt om de är samma produkt då Schneider äger Merten.
/ Lars

Kan för övrigt meddela att Exxacts insats inte passar M-Plans knapp. Köpte en på chans eftersom det inte gick att öppna förpackningen och testa i butik.

Jung eller berker.

exxacts timer är märkt Merten på insidan...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.