Bättre sent än aldrig... :)

Ännu en gång, ett stort tack för alla tips, råd, kritik och "korrekturläsning".
Även om jag inte varit aktiv här på ett par veckor och skrivit eller läst så har jag ändå låtit all feedback smälta in och spånat på fortsättningen.
Håller för stunden på med golv och väggar i tvättstuga så att göra klart det har förtur.
Men spånar på en handlingsplan att beta av under Q1 för att göra klart centralen och kommer även uppdatera här så ni inte tror att jag bara lämnar det vind för våg.

- Gruppschema; Skall göras!

- Kontinuitetsmätning; Skall göras!

- Märka upp PEN med blå samt gul/grön tape

- PE-plint på höger halva

- Ta bort lampan som har några ledare hängandes i centralen

- Montera Hager Tehalit-kanaler i taket och därefter dra om all utanpåliggande el

- Jobba mer med kabeldragning och överskådligheten, som sagt inte själv helt nöjd med det heller

- Lösa problemet med de för korta inkommande faserna, som även är gamla och har felaktiga färger
- Lösa problemet med gammal och läckande servis
- Förtydligande kring hur dragning och kopplande ser ut innan det anländer till centralen.
- Sannolikt flytta ut till mätarskåp
Kommer ev att få möjlighet att ansluta huset till fiber och i samband med den grävningen borde det gå att koordinera jobbet med att byta ut servisen och flytta ut till mätarskåp.
I samband med det kommer jag lösa de ovan angivna punkterna!

Återkommer med avbockningar och bilder!

• Gilla
HSP och 2 till
  • Laddar…
GK100 skrev:
Det är bara att köpa, möjligen har inte alla grossister det på hämthyllan man annars inga problem att få fatt i den. Håller med dig om att den är lite robustare i centraler och särskilt i rena skruvplintar utan skydd. Brukar själv ha lite tillhands för hemmajobb odyl.

Och i TS fråga får jag hålla med i vad som skrivits här angående vad som ev kunde vara gjort annorlunda och vad som bör ses upp med. Men i allt väsentligt ett bra jobb som säkert matchar vad man kan få gjort via elfirmor generellt.

En viktig punkt är det HSP nämner om ev delbar nollplint i den gjutna lådan för servisen, jag vill inte råda att pilla i den då det inte går att bryta där förutom i nätägarens ände, men att öppna locket och se hur det står till är ju helt ofarligt. Att bryta plomberingen är däremot inget problem och det krävs inget alibi via behörig för att begära återställning av plombering från nätägaren, ligger ju även i deras intresse att den är intakt. Den enda plombering man inte får röra är den som hindrar öppning av själva mätarens kapsling, så plinten med lock under mätaren och ev andra plomber på skruvar för tavlan är helt ok att bryta. Inte för att jag rekommenderar dig att röra det men i sak är det inga problem bara det anmäls att den är bruten, om du skulle vilja skarva in nya längre ledare från tavlan vill säga.

Som sagt helt ok av dig tycker jag och med rätt inställning att göra om när det inte blev bra eller man lärt sig mer och vet bättre.
Här kommer info från E.ON.s hemsida
Angående brytning av plombering.

IMG_1083.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den enda plomberingen som elistallatören ej får bryta är den som sitter på själva mätaren. Röd plombering på bilden

Kopplingslocket för mätaranslutningarna på själva mätaren får öppnas. Gul plombering på bilden.

Plomberingen på mätartavlan/servicentralen får också brytas. Grön plombering.

Observera att det står elinstallatören = ej elektrikern (kan i vissa fall vara elektrikern som är installatören, vanligt i enmans firmor. Elinstallatören har alltid behörighet utfärdad av elsäkerhetsverket)

Det är alltid elinstallatören som SKA anmäla när en plombering brutits, även den gröna på bilden.

Varför det är endast elinstallatören som får bryta plomberingarna, det kan diskuteras men så är reglerna hos E.ON.
Elinstallatören ska också vara registrerad som installatör hos E.ON
Det är också installatören som anmäler behovet av ny plombering

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.