Planerar att flytta elcentral inför totalrenoveringen av huset och sätta ett 3-fas uttag som jag sedan kopplar till en byggcentral

Jula har två prisvärda varianter en 16A och en 32A. Huvudsäkringen är 25A så det känns synd att köpa 16A centralen. Frågan är om man får använda 32A kontakter till en 25A huvudsäkring? tycker ju inte det borde spela någon roll att överdimensionera kontakten men... va vet jag..

Du måste använda 32A kontakter när det är säkrat för 25A. En 16A kontakt får inte användas. Och några kontakter som är specade för 25A vet jag inte om det finns.....

JO det förstår jag, tanken va ju att säkra ner 25A huvudsäkringen till 16A och sedan koppla in centralen. Trist är ju då att ja inte kan utnyttja mer än 16.

SÅ det är ok att koppla ett fast uttag med kontakter för 32A när det är 25A huvudsäkring då antar jag

Redigerat:
Ska DU renovera hemma lite pö om pö så räcker oftast 16A bra långt!

JO ndet förstår jag att det gör men frågan är vad som är ok att installera. Priskillnaden på en 16A och 32A central är 200kr så.... varför inte sätta en 32A om det är ok så ja kan utnyttja 25A huvudsäkringarna

Jodå du kan sätta en central med 32A uttag och ha 25A huvudsäkring.
Dock måste ev inbyggda säkringar i centralen också säkras ner till t ex 20A. Huvusäkringen får inte vara skydd för uttaget. En 16 A är nog att föredra.

Redigerat:
A
"Jordfelsbrytare: 4-pol 40 A/ 0,03 A. Dvärgbrytare: 2 st. 1-pol C16 A, 3-pol C16 A. Intag: Röd 5-polig 3P+N+E, CEE 32 A 415 V. Uttag Schuko: 4 st. 16 A 250 V. Uttag CEE: 1 röd 5-polig 3P+N+E, 16 A 415 V samt 1 röd 5-polig 3P+N+E, 32 A 415 V"

Så kör på 32A-centralen. Inget i den behöver modifieras.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.