Ska utöka belysningen med spot hörnen på övervåningen. Det är en krypvind ovanför (med betoning på kryp) så det går att dra slang. Problemet är att det inte finns en chans att få i en takdosa uppifrån i hörnen då snedtaket gör att utrymmet försvinner. Jag tror däremot att jag med lite vilja och ett kvastskaft kan pilla dit en slang med tråd i från en dosa i mitten av rummet och få ner dem i ett förborrat doshål i hörnen. Så det vore perfekt med en rotdosa och nu har jag letat med ljus och lykta efter en 80 mm dosa (cc70 mellan skruvhålen) i ROT utförande som man kan fästa underifrån. Skälet är att den spot "vi" vill ha dit har den typen av montering (fast installation). Min fråga är då, är det någon som har sett takdosor/kopplingsdosor i ROT utförande? Jag inser att man inte kan hänga en 15 kg kristalkrona i dem utan att den ramlar ner, men den skulle ju lätt hålla för en spot på 3 hg. Eller finns det en adapter som gör att man kan få dit en armatur som är avsett för takdosa i en apparatdosa (det går ju att gå andra vägen med tex ett Schneider renova "tapetskydd")?

Finns inte.

men sätt en utanpåliggande lamputtag med krok. Eller montera armaturen med fastanslutning eller vanlig ROT-dosa.

Skulle detta funka?

Borra ett 80mm hål med hålsåg i innertaket. Ta en vanlig 80mm takdosa. Skruva dosan i en brädbit. Fäst slangen i dosan. Lägg ner dosan från vinden så att den sticker ned genom hålet men hänger i brädbiten. Justera eventuella höjdproblem med distansbitar. Skruva fast brädbiten i vindsgolvet.

Jag vet inte vad du har för tak men kanske skulle det funka med en vanlig rotdosa o 2 st duomax på sidorna!

Tack, jag misstänkte att de inte fans, undrar varför. Jag ska testa om jag på något sätt kan lirka dit en vanlig takdosa uppifrån, men jag är rädd att det är rätt kört, tror inte jag kommer närmare hörnen än 2 meter, det är knappt sitthöjd mitt under nocken.

Antingen sätter jag vanliga ROT dosor i hörnen och så får vi välja spotar som passar i dem, eller så sätter jag en ROT dosa i mitten av rummet där jag kommer åt från vinden och en 12 V LED skena över taket, det blir nog rätt skapligt, (och flexibelt). Och jag slipper krypa ute i hörnen.

Taket är spontad panel, så tar jag upp större hål än dosan så får jag det aldrigt snyggt igen utan att plocka ned halva taket.

/

En takdosa ska ju klara en vikt av 15 kg. En ROT-dosa skulle antagligen inte klarar det och kan vara en anledning till att det inte finns. Men jag håller med om att det skulle vara smurtt! Fällde själv in en takdosa i ett brädtak med spånisolering i morse. Man blir ju tvungen att såga upp ett större hål.

//Patrik

babianarmar skrev:
Jag vet inte vad du har för tak men kanske skulle det funka med en vanlig rotdosa o 2 st duomax på sidorna!
Ju såklart en möjlighet, om bara armaturen är tillräkligt mycket större än ROT dosan så det finns plats att skruva på sidan om, kan jag fästa den med vilken skruv jag vill i trätaket. Problemet är väl armaturer som är gjorda för takdosor, de fästhålen lär hamna mitt i skarven mellan tak och dosa.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.