Finns ju ett tredje alternativ också, inte försöka fixa något som inte är sönder utan låta den ojordade lampan stå och lysa i sitt ojordade uttag som den gjort alla år innan, varför ska man helt plötsligt slänga den utan anledning?

Det andra alternativet att skruva på jordningar och nya kablar och kontakter känns som ett meningslöst slöseri med resurser och tid då det inte tillför någon förbättring i säkerhet och är anledningen att någon ska tvinga in den i jordade uttag känns det inte särskilt sannolikt. Vet man inte vad man gör är risken nog större man skapar ett fel istället då man håller på och skruvar, bättre då att megga och se över anslutningar samt skaffa jordfelsbrytare.

Bakrunden var en trasig lampa som reparerades. I samband med reparation så utfördes en jordning som elsäkerhetshöjande åtgärd, lampan användes sedan i jordat uttag under ett antal år.
Sedan flyttades lampan och anslöts till ett ickejordat uttag .
Vid kontroll av lampan vilseleddes jag av att multimetern visade drygt 100V mellan jord och chassi. Detta visade sig vara en ofarlig inducerad spänning.
Förstår självklart att jordningen inte är till någon nytta i ett ojordat uttag. Förstår även resonemanget att man tillfört en ny teoretisk felkälla med en jordning när lampan inte är ansluten till jordat uttag.
Om man lägger samman allt så tror jag ändå att det bästa är att låta jordningen sitta kvar. Förr eller senare ansluts den kanske till ett jordat uttag igen. Tror detta överväger risken att jordningen skulle orsaka ett farligt fel.
Visst vore det enklaste att ha varit att förpassa den till en container men då det är lite av en antikvitet så ansåg jag den värd att lägga lite jobb på.
Då inget fel föreligger så anser jag att den kan fortsätta användas. (Även om jag helst sett att den anslutits till ett jordat uttag.)
Verkar som den samlade expertisen är hyffsat överens om detta.
Tack alla för hjälp och synpunkter.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Mikael_L
På en sådan lampa så ...
Ja det är absolut "förbjudet" att bytta stickpropp eller sladdställ till en jordad schuko-stickpropp.
German_Plug_European_Schuko_Plug_YGA-012_TUV_16A_250V.jpg
utan att samtidigt jorda alla åtkomliga metalldelar i lampan (ja egentligen bara delar som kan komma åt ledarna vid skada eller slitage, dvs sitter det 3 st små metallfötter under en lampas fot i trä så behöver ju t.ex. inte dessa skyddsjordas).

Och det är även förbjudet att byta till ett europropp-sladdställ (eller andra sladdställ som går att sätta i ett jordat uttag) på en sådan lampa med åtkomliga metalldelar.
Certificated-Power-Cord-Plug-for-Germany-and-European-Countries-YS-3-.jpg

Så ärligt talat finns det bara två saker att göra med en sådan lampa ifall man inte vill modifiera/skyddsjorda den.
1. Göra ingenting, dvs att den bara går att använda där det sitter gamla ojordade uttag, i en s.k. "isolerad miljö", på elsäkerhetstekniskt språk.
Då går lampan inte alls att använda i moderna hus med endast skyddsjordade uttag (skyddsåtgärd "isolerad miljö" blev förbjuden 1994, sedan dess har det bara använts jordade uttag i hus) och inte heller går lampan att använda i ombyggda elanläggningar där man bytt till jordade uttag, ty då har de rummen slutat vara "isolerad miljö".

2. Sluta använda lampan elektriskt, använda den endast som dekoration, eller möjligen konvertera den till stearinljus eller liknande.

Så jag tycker du har gjort helt rätt genom att jorda armaturen.

Det enda som man måste vara uppmärksam på när man gör sådant med en gammal lampa är att verkligen alla tillämpliga delar blir jordade, dvs det går inte alltid att lita på att det är god elektrisk kontakt mellan olika delar utan att förvissa sig om det /montera förbindande kabel mellan.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.