3 943 läst ·
14 svar
4k läst
14 svar
Nätägares kabeldragning genom grannfastighet - kabelservitut etc
Hej,
Vi har avstyckad tomt som ska bebyggas i ett detaljplanerat område. För att nätägaren ska kunna dra kabel till vår fastighet så behöver kabel dras över grannfastigheten som är skogsmark.
Grannfastigheten ägs gemensamt av en tomtägareförening om ca 100 fastigheter. Vi inte är delägare i denna gemensamma tomtmark.
Grannen, dvs tomtägareföreningens styrelse motsätter sig kabledragningen genom deras allmänna mark.
Vad är arbetsgången generellt? -> kan jag förmoda nedan (1-2-3)?
(1) Nätbolaget frågar först tomtägareförening snällt om lov?
(2) Om grannen är negativ, så föreslår Nätbolaget kabelservitut? (med kompensation?)
(3) Om grannen fortfarande nekar, så tar Nätbolaget ärendet vidare till Lantmäteriet för nyttjande av sk. "ledningsrätt" - kan ta tid?
Vi beställde nätanslutning och erhållit nätägarens orderbekräftelse (kabelanslutning vid vår tomtgräns) för mer än ett år sedan med planerad fysisk anslutning våren 2013. Som ursäkt till försenad anslutning har nätägaren meddelat att tomtägarföreningen "förhalat" nätägarens förslag till kabeldragning. Ärendet har dock ännu inte gått till ledningsrätt.
Hur länge ska man förväntas vänta tycker ni. Jag har nu fått uppskjuta/avbeställa husleveransen pga. obefintliga tidsplaner för elanslutningen. Har jag förstått arbetsgången (1)-(2)-(3) rätt?
Vi har avstyckad tomt som ska bebyggas i ett detaljplanerat område. För att nätägaren ska kunna dra kabel till vår fastighet så behöver kabel dras över grannfastigheten som är skogsmark.
Grannfastigheten ägs gemensamt av en tomtägareförening om ca 100 fastigheter. Vi inte är delägare i denna gemensamma tomtmark.
Grannen, dvs tomtägareföreningens styrelse motsätter sig kabledragningen genom deras allmänna mark.
Vad är arbetsgången generellt? -> kan jag förmoda nedan (1-2-3)?
(1) Nätbolaget frågar först tomtägareförening snällt om lov?
(2) Om grannen är negativ, så föreslår Nätbolaget kabelservitut? (med kompensation?)
(3) Om grannen fortfarande nekar, så tar Nätbolaget ärendet vidare till Lantmäteriet för nyttjande av sk. "ledningsrätt" - kan ta tid?
Vi beställde nätanslutning och erhållit nätägarens orderbekräftelse (kabelanslutning vid vår tomtgräns) för mer än ett år sedan med planerad fysisk anslutning våren 2013. Som ursäkt till försenad anslutning har nätägaren meddelat att tomtägarföreningen "förhalat" nätägarens förslag till kabeldragning. Ärendet har dock ännu inte gått till ledningsrätt.
Hur länge ska man förväntas vänta tycker ni. Jag har nu fått uppskjuta/avbeställa husleveransen pga. obefintliga tidsplaner för elanslutningen. Har jag förstått arbetsgången (1)-(2)-(3) rätt?
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Hur ska de övriga 100 framtida fastigheter få ström? Kan det inte vara smart att man redan nu gräver ner en stam så att de har något att koppla in sig på när det väl är dags för deras del?
Vet de hur de ska ha området på ett ungefär så är det en smart ide från deras sida och även nätägaren om de kan samma grävjobb på en gång istället för att behöva göra det om några år igen? Det är ju liksom bara smälla upp ett skåp på ett lämpligt ställe och fortsätta med en servis till din tomt.
Då har de ju ett skåp att koppla in ca10 fastigheter på och det är inga problem att göra en "avtapp" och sätta et par elskåp längre ner på evt kommande gata. Räknar nätägaren lite på det och dimensionerar kablar utefter framtida utbyggnad så är det Winwin för alla 3 parter.
Det går inte att gå en längre väg annars? alt gå i vägen eller i dikeskanten på vägen för att inte störa framtida bebyggelse?
Vet de hur de ska ha området på ett ungefär så är det en smart ide från deras sida och även nätägaren om de kan samma grävjobb på en gång istället för att behöva göra det om några år igen? Det är ju liksom bara smälla upp ett skåp på ett lämpligt ställe och fortsätta med en servis till din tomt.
Då har de ju ett skåp att koppla in ca10 fastigheter på och det är inga problem att göra en "avtapp" och sätta et par elskåp längre ner på evt kommande gata. Räknar nätägaren lite på det och dimensionerar kablar utefter framtida utbyggnad så är det Winwin för alla 3 parter.
Det går inte att gå en längre väg annars? alt gå i vägen eller i dikeskanten på vägen för att inte störa framtida bebyggelse?
Området blev avstyckat runt 60-talet och i princip helt bebyggt då, med små möjligheter till ytterligare byggrätter.
En fastighet i området var dock mycket större än alla andra och kunde med de planregler om minimiareal nyligen avstyckas till två ytterligare fastigheter => varav den ena nu är vår fastighet. Den matarledning som nätbolaget vill dra genom tomtägareföreningens gemensamma skogsmark, ca 150m, kommer i framtiden förse både vår, och den andra nya fastigheten med el. Den andra avstyckade fastigheten har dock inte ansökt om inkoppling än (oklart när den bebyggs) men Nätägaren har sagt att dom kommer ändå dra kabel fram till den andra fastighetens tomtgräns också samtidigt, i samma 150m-ränna där "vår" kabel ska ligga (om det fysiskt är två separata kablar eller en gemensam kabel+skåp vet jag inte iofs)
Hursomhelst, de övriga fastigheterna som ingår i tomtägareföreningen har alla sedan 60-talet redan befintlig el och tomtägareföreningen är inte intresserad av att nätbolaget gräver ned 150m kabel genom deras gemensamma skogsmark till de två nya grannfastigheterna i området.
En fastighet i området var dock mycket större än alla andra och kunde med de planregler om minimiareal nyligen avstyckas till två ytterligare fastigheter => varav den ena nu är vår fastighet. Den matarledning som nätbolaget vill dra genom tomtägareföreningens gemensamma skogsmark, ca 150m, kommer i framtiden förse både vår, och den andra nya fastigheten med el. Den andra avstyckade fastigheten har dock inte ansökt om inkoppling än (oklart när den bebyggs) men Nätägaren har sagt att dom kommer ändå dra kabel fram till den andra fastighetens tomtgräns också samtidigt, i samma 150m-ränna där "vår" kabel ska ligga (om det fysiskt är två separata kablar eller en gemensam kabel+skåp vet jag inte iofs)
Hursomhelst, de övriga fastigheterna som ingår i tomtägareföreningen har alla sedan 60-talet redan befintlig el och tomtägareföreningen är inte intresserad av att nätbolaget gräver ned 150m kabel genom deras gemensamma skogsmark till de två nya grannfastigheterna i området.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Nätbolaget får väl ordna till lite glapp här och där så behövs nog en ombyggnad av hela området.
att det ska vara gnäll över en nedgrävd kabel i skogen?
protte
att det ska vara gnäll över en nedgrävd kabel i skogen?
protte
Bra observation. Jo, det skulle vara teoretiskt möjligt. Problemet är att moderfastigheten är långsmal 300m med hus & matarledning på den ena kortsidan och de avstyckade fastigheterna på andra sidan. Moderfastigheten har tidigare erbjudit sin mark för kabeldragning genom denna. Nätbolaget vill inte detta, eftersom nätbolagets kostnad skulle bli högre (bl.a. dubbelt så lång kabel) samt att nätbolaget säger de föredrar dra ledning genom mark som i detaljplan ej får bebyggas, hellre än genom en privat tomt.
Den absolut kortaste vägen skulle vara genom en annan grannes privata tomt (då ca 40m kabel) men som sagt Nätbolaget föredrar att dra ledningen över tomtägarföreningens skogsmark.
Edit
(Som svar på TheSkills inlägg)
Den absolut kortaste vägen skulle vara genom en annan grannes privata tomt (då ca 40m kabel) men som sagt Nätbolaget föredrar att dra ledningen över tomtägarföreningens skogsmark.
Edit
(Som svar på TheSkills inlägg)
Redigerat:
Jupp, har skrivit till dom tidigare och nu skickat mejl igen och bett dom klargöra läget.bax skrev:
Det blir som det blir antar jag.
Tack för svaren denna tråd.
Kan tänka mig att styrelsen i den där tomtägareföreningen består i bittra gamla gubbar och kärringar som är avundsjuka på att en ny granne ska bygga ett helt nytt hus. Du är egentligen inte välkommen i området. Mitt råd är att skjuta av befintlig styrelse och ersätta med yngre förmågor. Räkna dock med ytterligare försening på 15-20 år, 8-10 om du sköter dig.
Inte mejla, ring.
Du måste få kontakt med en fysisk person, även om det nu kan vara svårt i ett stort bolag.
Försök snoka fram vart deras kontor är och knalla in där med din undran, då är det svårare för dom att lägga ärendet åt sidan.
Du måste få kontakt med en fysisk person, även om det nu kan vara svårt i ett stort bolag.
Försök snoka fram vart deras kontor är och knalla in där med din undran, då är det svårare för dom att lägga ärendet åt sidan.
Moderator
· Stockholm
· 57 906 inlägg
Den där föreningen som ni inte ingår i, är det möjligen så att föreningen tycker att ni borde ingå, och vara med att dela på kostnader för diverse gemensamma prylar, hur är det ex. med vägar?
Nä alltså jag har inte haft ork att skriva allt. Jag skrev att vi inte var med i tomtägareföreningen för att det var enklast att förklara på detta sättet. Faktum är att jag är betalande medlem i tomtägareföreningen sedan avstyckningen 2009 och sponsrar gemensamma anläggningar i allmänningen med samma belopp som övriga medlemmar. Grejen är att vi inte är delägare i allmänningen. Just vår fastighet, moderfastigheten och den andra avstyckade tomten äger ingen juridisk ägarandel i allmänna marken som avstyckades på 60-talet. Men, vi får ändå vara medlemmar i föreningen liksom moderfastigheten av hävd varit det sedan 60-talet, med obligatoriskt deltagande vid röjdagar på föreningens allmänning, samma åtaganden, samma avgifter etc. Sedan någon tid nu så sitter det dock några tongivande personer i styrelsen som inte helt uppskattat det faktum att vår fastighet blev avstyckad, om man säger så.hempularen skrev:
Jag har nu startat dialog med Nätbolaget och vi får se hur det går.
Återigen tack för alla svaren. Jag kommer inte skriva mer denna tråd på ett tag. Om några månader hoppas jag kunna återkomma med besked hur det gick.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
En väg att gå är kanske att börja bygga med hjälp av elverksström för det kan vara huset i sig dom inte vill ha och börjar man bygga är slaget förlorat.
Jag hade dragit i gång så gått det går och då med ett lite halvbullrigt elverk med avgas systemet på "rätt" håll.
Det är ju deras fel det inte finns el och då är det bara gilla läget för dom.
Kommer bygget i gång utan el så kanske dom ger upp och låter dom gräva ner kabeln.
Jag hade dragit i gång så gått det går och då med ett lite halvbullrigt elverk med avgas systemet på "rätt" håll.
Det är ju deras fel det inte finns el och då är det bara gilla läget för dom.
Kommer bygget i gång utan el så kanske dom ger upp och låter dom gräva ner kabeln.
Klicka här för att svara