Dimmer utan fästklor, gammal metalldosa utan dosskruvar. Låter som en dålig kombination, eller ?

Det enda sätt jag kommit på att montera dimmern är att skruva i betongväggen utanför dosan och det funkar nog - men finns det något smidigare sätt att hantera situationen?

S
pelpet skrev:
Dimmer utan fästklor, gammal metalldosa utan dosskruvar. Låter som en dålig kombination, eller ?

Det enda sätt jag kommit på att montera dimmern är att skruva i betongväggen utanför dosan och det funkar nog - men finns det något smidigare sätt att hantera situationen?
va du ska ha problem då? :)
blir väl byta dimmer eller plugga i betongen.

Byta dimmer = problem, köpta på blocket
borra i betongen = "problem", måste släpa med en borrmaskin till lägenheten där dimmern ska sitta, mer jobb

och ja, i det här fallet, "problem" = i-landsproblem.

Dosor utan skruv är ju vanligt så jag funderade helt enkelt på om det fanns någon standardlösning på problemet.

Det brukar ju användas sk dosclips i såna fall, så kan man använda dosskruvar. Här är ELKO-varianten.

1626100eldi.jpg

• Gilla
popelollole
  • Laddar…
Finns en fulvariant att göra. Ibland är vissa dosor så små att dimmern faktiskt sitter fast av sin egen storlek. Annars så dra två skruv i betongen som sagt.

A
Har man tur går det att få dit dosclips. Hittills har det slutat i kattskit när man stött på kombinationen dosclips och betongvägg. Brukar sluta med att man släpar med borrmaskinen och sätter två plugg i väggen.

Se där, hade ingen aning om att det fanns dosclips.

Jag skulle tro att det slutar med borr och plugg ändå eftersom det är en betongvägg, men här hemma finns det ju också ett gäng gamla plåtdosor i icke betongväggar och där kan dosclips bli användbara. Blir att beställa hem ett par.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.