Kabel till höger kommer från central.
Kabel till vänster går till strömbrytare.
Upp och ned går till varsin taklampa.
Övre till höger - nolla.
Nedre till höger - fas.
Övre till vänster - tändtråd.
Vad blir då den röda som är kvar?
Jord känns rätt färgmässigt och tidsenligt -46 (trots att man aldrig ska lita på färger, har g/g mellantråd i ett rum...). Men varför då bara mellan strömbrytaren och ena lampan (porslinsarmatur med glaskupa över ljuskällan).
Mätte lite nyss:
Röd - nolla = 0,1 V
Röd - fas = 0,2 V
Med hög impedans och inducerad spänning 72 V och 114 V.
Summrade mellan röd - chassi på dosan, då pep den till kort, sedan tyst.
Kabel till vänster går till strömbrytare.
Upp och ned går till varsin taklampa.
Övre till höger - nolla.
Nedre till höger - fas.
Övre till vänster - tändtråd.
Vad blir då den röda som är kvar?
Jord känns rätt färgmässigt och tidsenligt -46 (trots att man aldrig ska lita på färger, har g/g mellantråd i ett rum...). Men varför då bara mellan strömbrytaren och ena lampan (porslinsarmatur med glaskupa över ljuskällan).
Mätte lite nyss:
Röd - nolla = 0,1 V
Röd - fas = 0,2 V
Med hög impedans och inducerad spänning 72 V och 114 V.
Summrade mellan röd - chassi på dosan, då pep den till kort, sedan tyst.
Jag har tidigare i flera trådar läst att man ibland förr bröt nollan istället för fas.
Jag skulle stänga ner centralen,
Ta en tillräckligt lång tråd/kabel å dra mellan centralen och kopplingsdosan, i centralen skulle jag ta ur säkringen och koppla tillfälliga-tråden till fas i kabeln som ska undersökas.
Därefter skulle jag summra mellan tillfälliga tråden/kabeln och vardera tråd i befintliga kabeln.
Beroende på hur strömbrytaren står och om det sitter en/flera hela lampor i armaturena så kan man få summerton även på nollan.
Jag skulle stänga ner centralen,
Ta en tillräckligt lång tråd/kabel å dra mellan centralen och kopplingsdosan, i centralen skulle jag ta ur säkringen och koppla tillfälliga-tråden till fas i kabeln som ska undersökas.
Därefter skulle jag summra mellan tillfälliga tråden/kabeln och vardera tråd i befintliga kabeln.
Beroende på hur strömbrytaren står och om det sitter en/flera hela lampor i armaturena så kan man få summerton även på nollan.
Jag hade bett en elektriker byta ut kablarna...
Klicka här för att svara