15 202 läst ·
22 svar
15k läst
22 svar
Skarva avgrävd telekabel (8 ledare)
Mät i telejacket. Har du ca 50 volt? Och 100 när det ringer?
Har du haft kortslutning mellan två par så brukar stationen koppla ur det paret, men jag tycks minnas att växeln provar att släppa på spänning efter ett antal timmar för att "se" om skadan är kvar. Så har du tur får du tillbaka telefonen så småningom.
Jag gissar på att du blandat ihop 2 vita då man brukar behöva skala mer än vad det ser ut som du har gjort för att säkra upp vilken vit som hör till färg. Sedan kan dragskador på kabeln komma år efter skadan skett men du ser ju fram emot fiber. Även om jag tycker det är fel att inte behålla koppar om man har möjlighet.
När jag jobbade som "kabeltattare" 2005 (med anledning av stormen Gudrun) så åkte jag även på avgrävda kablar. Det hände ibland att vi var tvungna att skarva i några meter kabel pga uttöjd kabel.
Ett annat fel som kan inträffa med uttöjd kabel är att det blir överhörning mellan paren, så att man kan höra grannens samtal, vid kraftig överhörning kan det bli så illa att när grannen pratar i telefonen så kan man själv inte ringa ut (det går inte heller att ringa in).
Skalade du upp tillräckligt (minst 1 dm) så att du fick fram paren?
Om man skarvar ihop fel a-part med fel b-part så kan det bli att man inte får någon ton, det kan även bli att man får grannens telefonnummer.
OT. En granne till oss när jag var barn, han lyfte luren för att ringa men han fick ingen kopplingston utan hamnade mitt i ett samtal mellan två personer, den ena bodde några hus bort i området bakom vårt den andra borde ca 1 km ifrån. Grannen lade på luren och provade att lyft 10-talet sekunder senare, kom in i samma samtal, gjorde så några gånger. Till slut så sade grannen "Ursäkta, kan ni lägga på så att jag kan ringa?", dom som pratade med varandra blev överaskade, som tur var så kände alla tre personerna varandra.
Ett annat fel som kan inträffa med uttöjd kabel är att det blir överhörning mellan paren, så att man kan höra grannens samtal, vid kraftig överhörning kan det bli så illa att när grannen pratar i telefonen så kan man själv inte ringa ut (det går inte heller att ringa in).
Skalade du upp tillräckligt (minst 1 dm) så att du fick fram paren?
Om man skarvar ihop fel a-part med fel b-part så kan det bli att man inte får någon ton, det kan även bli att man får grannens telefonnummer.
OT. En granne till oss när jag var barn, han lyfte luren för att ringa men han fick ingen kopplingston utan hamnade mitt i ett samtal mellan två personer, den ena bodde några hus bort i området bakom vårt den andra borde ca 1 km ifrån. Grannen lade på luren och provade att lyft 10-talet sekunder senare, kom in i samma samtal, gjorde så några gånger. Till slut så sade grannen "Ursäkta, kan ni lägga på så att jag kan ringa?", dom som pratade med varandra blev överaskade, som tur var så kände alla tre personerna varandra.
På den ena sidan - mot asfalten var det solklart vilka par som hörde ihop. Mot huset tyckte jag nog att det var ganska tydligt också och jag tog ca 1 dm. Mer kunde jag inte ta, för då hade det inte räckt med kabel utan att skarva i och det svårt att hitta denna typ av kabel en söndag...
Hur kommer det sig att jag känner mig som ett spån just nu?
Hur kommer det sig att jag känner mig som ett spån just nu?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Finns ingen anledning till det. Med 10 par hade du bara otur att just det par ni använder råkade vara av längre bort. Om ni verkligen är ensam om kabeln så räcker det ju att du skarvar ett par, vilket av dem kanske går att se där kabeln ansluts i huset?
Om du inte vill vänta på att Skanova uppenbarar sig kan du skarva i en stump med vad som helst. Vulktejp och krympslang är en gudagåva. Och finns bara viljan så kan du säker hacka fram kabeln under asfalten.
Om du inte vill vänta på att Skanova uppenbarar sig kan du skarva i en stump med vad som helst. Vulktejp och krympslang är en gudagåva. Och finns bara viljan så kan du säker hacka fram kabeln under asfalten.
Produkter som diskuteras: "Vulktejp"
Vulktejp
Vulktejp, även känd som självvulkaniserande tejp eller fusing tape, är en speciell typ av tejp som skapar en stark, vattentät och elektriskt isolerande bindning när den sträcks och viras runt en yta. När vulktejpen appliceras korrekt,
Läs mer
Kan bara meddela vad som senare hände, nämnaligen att Skanova vär här några dagar senare. Killen som kom tittade förstrött på kabeln, skakade på huvudet, skarvade i 0,5 meter och lät hälsa att det här skulle jag inte behöva betala.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden