Har problem med en dosa som är loos. Vägg är betong & puts. Att skruva fast hjälpa inte då skruvar fasta inte. Hur kan jag fästa den?

IMG_2584.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

lim eller skum kanske?

• Gilla
Lambis
  • Laddar…
Vad har hänt med de skruvarna som är till för att klämma fast dosan?

Skruverna finns kvar men dem hjälpa inte alls. Byttade till några som var längre ... samma problem.

Längre? Det är en senildosa och skruvarna ska ha en vinkel som fälls ut när man skruvar.

Jag börjar undra om jag (och andra) har missförstått. Är det dosan i väggen som är lös, eller är det uttaget/brytaren som inte går att få fast i dosan?

Ok.. Har inte taggit dosa ut men kanske dem vinkel är loss eller håll är för stor.. ska kolla
Kan också bifoga att jag ska sätta kakel senare

Ursäkta mina dåliga svenska. Det är dosa i väggen som är lös.

Jag tror att nedanstående bild visar din dosa. I så fall är det en dosa som är tänkt att monteras i en vägg av skivmaterial (t.ex gips). Fastsättningsskruvarna manövrerar en litet bleck som ska svänga ut bakom skivan. Du har en murad eller gjuten vägg. Där får blecken inget grepp. Jag föreslår att du lirkar loss dosan och lägger lite sättlim, skum eller liknande i hålet och sedan trycker tillbaka dosan.

rot_dosa.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Tack, det är så. Fogskum ska det bli. Men då jag ska sätta kakel snart ( Dosa är för uttag över banksiva) kanske ska jag vänta med det eller?

Det behöver du inte - fäst dosan nu för den ska ändå sitta kvar på samma plats med kakel på - annars stämmer det inte med hålet för kabeln som kommer in där. Efter kaklandet kan du istället använda distansringar utanpå dosan för att hamna i liv med kaklet.

Dosan kan sitta där den sitter även om du sätter kakel, du skaffar bara längre skruv för att fästa uttaget i dosan, finns t ex på Biltema olika längder.

Edit: tvåa på bollen...

• Gilla
Lambis
  • Laddar…
Gipsbruk, sedan låta den torka. Eller plugg och skruv i sidan.
alternativt välja rätt dosa.

• Gilla
Lambis
  • Laddar…
Köp en ny senildosa och byt dosa, kostar en tjuga på byggmax. Om du har problem med att få loss den gamla kan du klippa sönder den med en sidavbitare.

Plugg och skruv i sidan? Hur mena du?
Trodde att man få inte fästa en dosa med en skruv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.