Såg någonstans att det var monterat enkla vägguttag i flerfacksramar generellt. Det fanns alltså inga vanliga vägguttag öht. Är det vanligt förekommande? Tyckte det såg riktigt bra ut.

Menar du att det istället för ett "vanligt" dubbeluttag satt två st enkeluttag i en tvåfacksram?
Jag kan inte tänka mig att det är vanligt förekommande, det skapar ju behov av dubbla dosor bakom.

Men det är väl såklart inget annat än kostnaden som hindrar från att göra så.

Du får utveckla dig lite.

Ibland sätter man ett enkelt uttag under en strömbrytare "Städuttag" för att underlätta just städning etc.

Det kan även vara så att där du kollat så har det varit handikappanpassat i den mån att uttag ska sitta på viss höjd eller visst utförande. Hur dessa regler har jag inte en aning om mer än att jag bara varit i ett fåtal lgh i detta utförande.

Kunden/beställaren kan ju haft önskemål om att få "mer slimmade uttag" och då valt en infällda uttag och valt dubbelt för att få det i kombination. Kunden/elektrikern kanske inte visste att det fanns 1½ dosor som möjliggör så att man kan använda vissa uttag så att de blir väldigt slimmade mot väggen.

I mitt nästa hem så kommer jag iaf sätta en kombinations ram med data/tv (en alt två modul) , 3Euro propp,(en modul) och ett eller tre vanliga uttag (1-2 modul) Känns som att man borde täcka behovet rätt bra iaf utan att göra en allt för stor och otymplig kombinationsram.

-=fullmoon=- skrev:
Du får utveckla dig lite.

Ibland sätter man ett enkelt uttag under en strömbrytare "Städuttag" för att underlätta just städning etc.

Det kan även vara så att där du kollat så har det varit handikappanpassat i den mån att uttag ska sitta på viss höjd eller visst utförande. Hur dessa regler har jag inte en aning om mer än att jag bara varit i ett fåtal lgh i detta utförande.

Kunden/beställaren kan ju haft önskemål om att få "mer slimmade uttag" och då valt en infällda uttag och valt dubbelt för att få det i kombination. Kunden/elektrikern kanske inte visste att det fanns 1½ dosor som möjliggör så att man kan använda vissa uttag så att de blir väldigt slimmade mot väggen.

I mitt nästa hem så kommer jag iaf sätta en kombinations ram med data/tv (en alt två modul) , 3Euro propp,(en modul) och ett eller tre vanliga uttag (1-2 modul) Känns som att man borde täcka behovet rätt bra iaf utan att göra en allt för stor och otymplig kombinationsram.
Detta var en helt vanlig villa där man hade monterat enkla vägguttag ist för de vanliga dubbeluttagen. Alltså ca 200mm ög och dessutom satt uttagen horisontellt ist för vertikalt.
Jag tyckte det såg trevligt ut, men jag har aldrig sett det förut någonstans. Därav min frågeställning.

Bara i norden det finns 2-vägs uttag.

i resten av europa kör dom med helt infällda uttag.

gira, jung, berker.... bl.a.

Då var det mao inte helt galet iaf.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.