Hur många trafos till LED-downlight bör man maximalt ha i en infälld teledosa? Det ser ut att bli fyra stycken per dosa och jag är orolig att det blir för trångt och varmt så att grejerna inte håller. Någon som vet?

I en teledosa ska du inte dra in 230V.
Alltså inga trafosar alls.

Ja, det är sådana han har satt, vilka trafo det är vet jag inte men varje trafo skall mata 3-5 st LED på 9W, alltså maximalt 45W per trafo. Med fyra stycken trafo i varje dosa skulle totala uteffekten bli upp till 180W. Jag vet inte vad verkningsgraden är men det känns lite i överkant för en teledosa (förlåt, centraldosa)?

Får dom ens plats? Låter som ett gränsfall, men hur som helst, över 45-50 grader bör man nog inte ha för livslängdens skull, överhettningsskydden brukar lösa vid runt 80 gr.

A
Nyckelordet här känns som det får bli 'ventilation'. I ett stängt utrymme utan luftflöde kommer det bli varmt, och värme är elektroniklivslängdens största fiende. Om man däremot ser till att ventilera utrymmet så kommer omgivningstemperaturen minska drastiskt. Detta kan man lösa antingen med en chassifläkt eller genom att ventilera utrymmet ihop med husets ventilation.

Får kolla med elektrikern imorgon. Att man använder s k teledosor för LED-trafos är inget ovanligt har jag i alla fall lyckats läsa mig till, så långt stämmer det.

Koppla in teledosan till frånluftsvärmepumpen känns lite som överkurs... :) Skämt åtsido, någon ventilation måste det ju bli där, dock ligger det täta plåtlock på golvet under dosorna så det ser ut som om han tänker använda dem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.