6 478 läst ·
7 svar
6k läst
7 svar
Installera utanpåliggande lamputtag ovanför fönster
Hejsan!
Jag har en fundering kring att dra EKK genom väggen och ut till en kopplingsdosa som jag har i närheten och sedan installera utanpåliggande lamputtag ovanför varje fönster, får man göra så och ska hålet isf vara precis så att kabeln går igenom eller ska man borra större och isolera hålutrymmet? Jag tänkte inte ha någon brytare till dessa uttag utan konstant ström hela tiden. Jag hittar nämligen ingen kopplingsdosa i närheten inne och jag är inte sugen på att riva upp väggarna för att dra ny el till varje uttag.
Jag har en fundering kring att dra EKK genom väggen och ut till en kopplingsdosa som jag har i närheten och sedan installera utanpåliggande lamputtag ovanför varje fönster, får man göra så och ska hålet isf vara precis så att kabeln går igenom eller ska man borra större och isolera hålutrymmet? Jag tänkte inte ha någon brytare till dessa uttag utan konstant ström hela tiden. Jag hittar nämligen ingen kopplingsdosa i närheten inne och jag är inte sugen på att riva upp väggarna för att dra ny el till varje uttag.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Allting går, men...
Titta först en gång till efter kopplingsdosor eller apparatdosor i rummet. Du måste ju redan ha strömbrytare, uttag och lampor!? Infällt eller utanpåliggande? Det kanske finns en gömd dosa någonstans. Annars går det att dra en utanpåliggande kabel ifrån ett uttag.
Att borra genom yttervägg bör man inte göra mer än nödvändigt. Det finns risk för kondens och inträngande vatten. Detta vatten kan komma att rinna in i dosan på ytterväggen beroende på hur det utförs.
Sedan har vi frågan om gruppfördelningen. Det kommer kanske att se lite konstigt ut på gruppförteckningen att en grupp matar utomhusuttag plus lamputtag inne. Om du har JFB och kanske vill sätta två JFBer för att sektionera så brukar man sätta en JFB på allt utomhus. Samtidigt kan det faktiskt vara en fördel att den även matar belysning inomhus i det att man ser om den löst ut.
Titta först en gång till efter kopplingsdosor eller apparatdosor i rummet. Du måste ju redan ha strömbrytare, uttag och lampor!? Infällt eller utanpåliggande? Det kanske finns en gömd dosa någonstans. Annars går det att dra en utanpåliggande kabel ifrån ett uttag.
Att borra genom yttervägg bör man inte göra mer än nödvändigt. Det finns risk för kondens och inträngande vatten. Detta vatten kan komma att rinna in i dosan på ytterväggen beroende på hur det utförs.
Sedan har vi frågan om gruppfördelningen. Det kommer kanske att se lite konstigt ut på gruppförteckningen att en grupp matar utomhusuttag plus lamputtag inne. Om du har JFB och kanske vill sätta två JFBer för att sektionera så brukar man sätta en JFB på allt utomhus. Samtidigt kan det faktiskt vara en fördel att den även matar belysning inomhus i det att man ser om den löst ut.
Spikar man en "kulo" mot taklisten och sedan fogar in den med lite latexfog blir den nästan osynlig. OCH det finns ju ström i rummet så det ska inte vara nått problem att hitta en "bra" väg. Tex från en brytare upp efter dörrfoder och sedan efter taklisten.
Okej jo jag anade att man inte i onödan går ut genom väggen för att få ström. Jag har uttag nere vid golvet där, brytaren sitter på motstående sida som där jag vill ha uttagen. Har kollat i takdosan och det kommer 3 kablar från ett håll sen går det 2 vidare någon stans. Jag har kollat och jag hittar inga dolda lock för kopplingsdosa. Men om man vill ta från ett uttag då, hur gör man då? Antar att man måste in i väggen och sedan dra kabeln synligt vidare till uttagen? Det här med att folk använder en stickpropp och går vidare med kabel till uttag kallas ju inte för fasta installationer.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Det finns flera sätt att få ut en utanpåliggande kabel från ett infällt uttag.
1. Sätts en förhöjningsram på uttaget (som passar ditt uttag).
2. Vissa uttag tillåter faktiskt att man går ut med en kabel utan ram, se http://www.byggahus.se/forum/el/186469-eljouttag-med-kuloingang-i-fantasin.html
3. Borra från väggen snett in i dosan.
EDIT: elmont är sen idag
1. Sätts en förhöjningsram på uttaget (som passar ditt uttag).
2. Vissa uttag tillåter faktiskt att man går ut med en kabel utan ram, se http://www.byggahus.se/forum/el/186469-eljouttag-med-kuloingang-i-fantasin.html
3. Borra från väggen snett in i dosan.
EDIT: elmont är sen idag
Man kan sätta en förhöjningsram under uttaget och gå ut med en (utvändig) ledning, går man sedan efter tex golvsockel upp till fönsterfoder (bakom ev gardin) och sedan upp till taklisten stör det inte så mycket. I alla fall om man använder rätt ledning och klammer.
Till dina eluttag går det fas, nolla och eventuellt en jordkabel. Med en dragfjäder kan du dra in en tändtråd fram till dosan där du har din strömbrytare. Troligen får du gå via takdosor och/eller kopplingsdosor. Om du sedan går vidare med utanpåliggande kabel från eluttaget så kan du koppla in den på den framdragna tändtråden + ev jord och nolla. Då kan du styra fönsteruttagen med en vanlig strömbrytare.
Klicka här för att svara