Vill höra om det är "rätt" att hämta el från ett gammalt lamputtag ?

Tänkte jacka upp i det gamla panel taket en plexrör och fixera in mot lamputtaget ut till placeringen av drivaren och där alla leds strålar samman. Gips på och täcklock över det ( åtkomligt )

En förkyld och sängliggande elektriker( som sinkar nu) kommer att koppla ihop det formellt/granska och sätta in JFB vill forcera det hela lite så jag kan trycka upp gipstaket och komma vidare.

Eller måste jag krångla med att byta lamputtaget mot kopplingsdosa och dra plexrören i innertaket ? Risken är väl att när jag skruvar upp gips träffar plexröret, kan kanske dra det i ett U fram till lamputtaget

Tack för hjälpen

Lite bilder
bild 2-7.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bild 1-8.JPG
Skapa konto

Redigerat:
A
Riv ner några brädor och gör rätt från början. Antingen sätter du en takdosa (min 225cm över golv) eller så plockar du bort bef. dosa och skarvar rören till en kopplingsdosa utanför badrummet.

Tack Emil

Ok jag tar ner några brädor och byter bef dosa till takdosa, har 230 till tak.
Drar plexrör som jag fixerar till drivaren.

Undrar om det finns någon dosa som han husera en mindre drivare ?

Med vänlig hälsning,

Joachim

Det finns Extra djupa takdosor. Dock har jag inget E-nummer att ge dig men din elektriker kan säkert plocka fram de hos sin grossist. Värt att tänka på att man behöver ca 1dm fritt uppåt.

Godis jag kolla med sjuklingen :)

Är det ok annars att drivaren ligger på gipstaket annars, vid sidan av en den apparat-dosa som som kopplings/hubb-dosa till takdosan ? Får jag väl fixa ett litet lock så jag kommer åt den om det behövs.

Bättre att skaffa rätt material om det finns ;) Sen kan det vara bra att man märker upp var man gömmer evt drivdon.

Jag hade INTE lagt upp något jämte eller "petat in det i väggen/taket" för att det inte fick plats i dosan etc.
Helt idiotisk att gömma det för framtiden och bygga in för "det var inte snyggt".

Gör rätt istället från början.

Kan du sätta de i ett skåp eller göra en snygg lösning att man tex sätter två apparat dosor i ett skåp med ett mellanrum på typ 20cm? och sen sätter ditt drivdon där och att man trycker på två näslock så tycker jag att man får en väldigt fin installation. Lätt att överblicka och lätt att byta om det skulle krångla.

Har man mer än ett drivdon så kan man sätta en "central kapsling och enbart sätta sina drivdon där i.
Eller så gör man som jag skrev tidigare eller som en del gör. Sätter telecentral och gömmer eller sätter en spottligtspotta i taket någonstans etc och sätter dit en hilalucka så att man kan komma åt.

Värt att tänka på att har man ett gäng drivdon så genererar de värme som fortkortar livslängden.
Så alternativ är att dela upp så att drivdon inte ligger på varandra eller så att man kan få mycket luft runt omkring.

En nackdel som finns med några drivdon är att längden på kabeln ut till spottarna bara får vara en viss längd. Så det gäller att tänka lite på sånt med.

Bra - smart med två apparat dosor som tar drivdonet :) , det kan jag ju ha i taket med halvmånar mellan.

Har lite svårt att ta mig ut från badrummet till ett kopplingsskåp, lecaväggar runt om

två-appart-dosor <---> takdosan

Tack

Joachim

Ok är vi nöjda ? Så inte min elektriker skäller ut mig ;)

bild-3.JPG
Skapa konto

Finns det en elektriker???

Big box från elko.se funkar i bland. Kolla på deras sida

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.