1 232 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Uppmärkning i centralen vid hemautomation?
Vet inte om det är svar på din fråga, och jag är nybörjare på detta, men utifrån mina funderingar kring ordning och reda i centralen har jag har just låtit elektrikern bygga den så att alla inkommande FK-trådar till centralen kommer till en numrerad kopplingslist. Därifrån kan man sedan "patcha" dem till aktorer, eller direkt till säkring om tråden ska ha permanentström.
För lågvoltstrådarna till knappar etc valde vi en mindre ambitiös lösning, dvs där finns ingen "patchpanel" utan de har dragits direkt fram till kopplingsklämma på aktor. Dock med numrering, så att jag vet vilken tråd som går vart om man behöver göra felsökning.
Sammantaget får jag då fyra nummerserier - en för säkringarna, en för aktorerna, en för FK-trådarna till huset, och en för lågvoltstrådarna. Relationen mellan de tre första är dokumenterad i några Exceltabeller. Den sistnämnda är en tabell utan relation till de övriga.
För lågvoltstrådarna till knappar etc valde vi en mindre ambitiös lösning, dvs där finns ingen "patchpanel" utan de har dragits direkt fram till kopplingsklämma på aktor. Dock med numrering, så att jag vet vilken tråd som går vart om man behöver göra felsökning.
Sammantaget får jag då fyra nummerserier - en för säkringarna, en för aktorerna, en för FK-trådarna till huset, och en för lågvoltstrådarna. Relationen mellan de tre första är dokumenterad i några Exceltabeller. Den sistnämnda är en tabell utan relation till de övriga.
Klicka här för att svara