Jag ska bygg ett tvättnedkast och behöver därför göra en genomföring mellan våningarna på huset.
Problemet jag har är att det är i precis anslutning med elcentralen i huset. Jag behöver därför något bra tips på hur jag ska kunna få till en fri yta från kabelrör på ytan som jag markerat med en fyrkant i trä. Hoppas ni förstår min beskrivning.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En fundering jag har är om man i skarvarna på rören innan dom går genom regeln kunna korta röret för att sedan kunna räta ut böjen och trycka dom åt sidan.
Eller har någon en annan fiffig lösning?

I princip omöjligt om du inte lossar i centralen. Du kommer bara att knäcka rören.

Lossa i centralen, kapa rören, gå på med några cm flexslang och tillbaka ned till centralen. Tyvärr får du ju inte göra ett sådant jobb själv

• Gilla
-=fullmoon=-
  • Laddar…
Ok ja jag var rädd för det. Får ringa en elektriker imorgon.
Tackar

Kan gå att gå att bocka upp rören om du värmer dom under tiden, dock blir krökarna inte så roliga att få igenom ett ev. trådbyte i framtiden.

Nä vill inte ställa till något tok inför framtiden så det blir en riktig lösning på detta.

• Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Man får koppla ur trådarna för rören som är i vägen i elcentralen och dra upp dom rören. Kapa dom och skarva på med slang som man drar förbi och ner i elcentralen igen. Trådarna bör räcka, annars får man dra om dom till första dosan. Tre av rören är redan skarvade en gång så det underlättar.

Cool idé, för övrigt! :)

//Patrik

Jag hade gjort som övriga nämnt.

Kopplat loss kablarna i centralen. Kapat rören där det känns lämpligt och skarvat dit lite flexslang. Gör man rätt så behöver man troligtvis inte byta och dra om några kablar.

Att man ens kommer på tanken att värma ett gammalt VP-rör....

Jag har för mig att jag sett öppningsbara VP-rör någonstans..
Hittar det inte men kanske värt en googling.

Annars är patriks lösning bra, borde inte ta alltför lång tid.

Edit: Hittade delbar flexslang.

Redigerat:
Elektriker är bokad till fredag så då blir det ordning och reda.
Upptäckte när jag höll på med rören att ett av dom satt fastskruvat av en rörhållare för vatten ifrån taket i våningen under som skruvats lite långt. Så en åtgärd var inte fel i detta fall för det hade nog varit svårt att dra i ny kabel där.

pelpet skrev:
Jag har för mig att jag sett öppningsbara VP-rör någonstans..
Hittar det inte men kanske värt en googling.

Annars är patriks lösning bra, borde inte ta alltför lång tid.

Edit: Hittade delbar flexslang.
Tanken är smart. Dock när det är så pass närma till centralen så tycker jag att det bara är jobbigt och blir onödigt dyrt. Man ska ju dessutom då sitta och spräcka det gamla röret hela sträckan som man behöver byta.

Jag brukar normalt bara nyttja delbar muff mm när någon har borrat på ett rör och det är trixigt att skarva om röret. Bara kapa lite snyggt och fixa till. Så slipper man göra ännu större hål för att laga ett påborrat rör etc.

Förövrigt är den slangen svindyr du länkade. Har bara använt den mestadels i bilar faktiskt. Då är den guld. Den är riktigt vass och nyper åt rätt bra om fingrarna dessutom.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.