R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 165 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 165 inlägg
Hej
Vi har en liten krabat som snart kommer börja krypa. Finns det något slags skydd man kan plugga i vägguttagen så att småbarn inte kan vara där och pilla. Tänker att det måste vara ett skydd som de inte helt enkelt kan ta loss själva.
Vi har en liten krabat som snart kommer börja krypa. Finns det något slags skydd man kan plugga i vägguttagen så att småbarn inte kan vara där och pilla. Tänker att det måste vara ett skydd som de inte helt enkelt kan ta loss själva.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Tänk på att det endast är väldigt gamla uttag som man behöver extra petskydd på. Det händer i bland att man kommer hem till småbarnsfamiljer som har extra petskydd i nyare, redan petskyddade uttag och då brukar jag påtala det. Petskydden brukar ju inte vara så roliga att få ut när man ska använda ett uttag så då är dom ju mest ett onödigt irrritationsmoment.
Gammalt (nyproducerat i gammal stil) uttag utan petskydd:

Nytt uttag med petskydd:
//Patrik
Gammalt (nyproducerat i gammal stil) uttag utan petskydd:

Nytt uttag med petskydd:
//Patrik
Redigerat:
Jag vill även passa på att varna för vissa gamla vägguttag som har så grunda brunnar att ett barn kan dra ut kontakten halvvägs och komma åt stiften på kontakten medan de fortfarande är strömförande. Vi hade sådana vägguttag i vårt hus när vi flyttade in men nu har vi bytt ut alla till lite säkrare varianter.
.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har exakt samma uttag i sommarstugan som de på bilden. Klarar en normalhändig att byta dessa om man bortser från el och att det inte är ok egentligen.Janus82 skrev:Jag vill även passa på att varna för vissa gamla vägguttag som har så grunda brunnar att ett barn kan dra ut kontakten halvvägs och komma åt stiften på kontakten medan de fortfarande är strömförande. Vi hade sådana vägguttag i vårt hus när vi flyttade in men nu har vi bytt ut alla till lite säkrare varianter. [bild].
Och tänk även på att du inte får ersätta ojordade uttag med jordade (och vice versa förstås) utan att dra fram jordtråd.
Självklart menas ett komplett uttag.