L
lordi: [citat] Det kanske inte gick så bra, hoppas inte TS har brunnit inne...
29 svar · 7,0k läst
·
K
Kenny Lindh: Det är berg mellan garaget och mitt hus, men inte bakom garaget. Får bara se vad Fortum säger helt enkelt och be om att få se på servituts eller ledningsrättpapper och ta det därifrån :) tror inte det blir aktuellt att lägga ut några hundratusen extra för att bli av med en kabel när vi har bättre ställen på huset och garaget att lägga pengarna på :)
7 svar · 2,0k läst
F
-=fullmoon=-: Är det ren betong ovanför så behöver man ju ingen potta. Det är bara när man är i närheten av brännbart material som det krävs. Dock har man fortfarande reglarna att ta hänsyn till dessutom.
38 svar · 14,0k läst
·
Norrtull
Norrtull: Så här skrev Siemens till mig på frågan om ström. Vi rekommenderar 2-fas 16A, jord och nolla inkoppling på våra induktionshällar med runt 7000W. Hoppas detta hjälper dig vidare BSH Home Appliances AB Consumer Careline
17 svar · 15,7k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Jag ser inga behov att byta denna kabel som det ser ut. Det som ansågs säkert på 80-talet anses fortfarande lika säkert idag i lagens mening, även om det idag finns säkrare sätt ;). Men vill du byta är valet av kabel ganska fritt. I mark är kraftkablar som EKKJ, N1XV och ACEFLEX bra val (de får även förläggas inomhus). Tror inte det finns EKK och dylika installationskablar i
4 svar · 1,5k läst
S
Stefan LA N: EyErOn, problemet i mitt fall var att jag inte kollade " à prislistan" utan litade på att priset var konkurrenskraftigt. Att betala för extra saker har jag inget problem med alls. Jag tog en taxi med högt jämförelsepris helt enkelt. MITT fel att jag inte var noggrannare vid upphandlingen ochkontraktskrivander och det rör sig i detta fall om en underleverantör till generalentreprenaden som
19 svar · 9,9k läst
S
Slugge: Jaha, då blinkade de med 1 Hz, men sak samma. Har ingen förklaring till det, det är vanligt att spänningen går baklänges när en fas försvinner men varför med exakt 1 sekunds mellanrum, kanske något elektroniskt i spisen som gick på/av? Hade varit intressant med en förklaring, troligen finns det en sådan.
7 svar · 2,1k läst
H
Hemfix: Spontant vid renovering hade jag nog sänkt taket, gles mot nuvarande tak så får du både plats med rördragning och montering av ev spottar mm...
1 svar · 739 läst
GK100
GK100: [citat] Ska man inte behöva ta hänsyn till anhopning för klena areor ska det i princip vara fast anslutna laster som står under kontroll dvs tex elvärme, eller så ska det finnas överströmskydd ställda i häradet 30-40% av Iz dvs typiskt små motorgrupper. Allt annat är att tänja på reglerna tycker åtminstone jag, och detta är sällan något att applicera eller tänka på vid normala
23 svar · 4,1k läst
A
Anders Johansson: Självklart finns det något som heter dubbelbrytare! :-) Det är det den är innan man öppnat och kollat om det är en dubbeltrapp eller en kron!
7 svar · 5,5k läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Det är inte min erfarenhet. Jag har i åtminstone tre olika situationer mecklat med "seriekopplade" JFBer och i alla fall så har bara en löst. Detta både vid litet jordfel och vid provocerade test (men iofs ingen stum kortslutning). (Klippte hela brygga "J" i Björlanda Kile när jag skruvade in landström i båten. Skulle naturligtvis testa JFBn, men den hann inte innan hela bryggan
9 svar · 2,1k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Jag har svårt att avgöra om jag ska räknas som någon av elgudarna här, är det antalet inlägg i forumsdelen som räknas så ligger jag bra till, är det verklig kunskap så halkar jag långt efter. ;) Men är det en tillfällig lösning så tycker jag att HandySmurf har ett ypperligt förslag, sätt ett uttag på en planka eller liknande, montera en kort bit gummikabel eller RKK med
8 svar · 6,4k läst
H
Henrik Hermansson: har en eliq online till salu, kolla säljes här på forumet.
20 svar · 12,2k läst
N
Nagnud: [citat] Ja allt är jordat.
5 svar · 2,0k läst
·
F
-=fullmoon=-: Skala lika långt typ 10-15cm på varja kabel. Vänd tillbaka efter halva längden så man får en "krok". ta hälften av varje, ledare/par eller kardel och snurra åt höger och fortsätt bakåt. resterande snurrar man åt vänster lika så. Kan evt på med lite eltejp för att hålla ner änden på kabeln. Denna håller oftast för allt. Kleta in skarven med lite glidmedel, alt även kleta på
10 svar · 5,0k läst
F
-=fullmoon=-: Annars syns det inte så direkt så kan man köpa en kabelkanal med klister och sen skruva fast den där man komma åt. Annars så tar man bort elementet bara och städar, målar, tapetserar om man ändå håller på att göra om rummet.
5 svar · 2,5k läst
P
permal: Helt rätt. Nu vet jag iaf att det finns möjligheter att lösa problemet. Får ta kontakt med en elektriker. Tack för er hjälp.
9 svar · 1,4k läst
B
b_hasse: Satsa inte alla pengarna på en "vanlig" multimeter. Det är krångligt att mäta ström med en sådan eftersom kretsen måste brytas. Se till att skaffa ett vettigt tånginstrument. AC/DC och TrueRMS är önskvärt. Se till att det finns ett mätområde som är 40A eller lägre. Köp alltså inte en tång som endast klarar AC 600A eller liknande. Conrad har ett ganska billigt tånginstrument som
6 svar · 5,1k läst
E
Edvuld: Först ut var 7W 3014-64SMD G9. Den kan jag inte rekommendera alls. Den var starkare än 40w halogen G9, motsvarar kanske 60w ungefär. Lite kallare i färgen. Nackdelen är att plasten runt G9-sockeln är av så låg kvalité att den torkar ut av värmen och spricker. Direkt farlig skulle jag tippa på. [bild] Andra ut var 10W G9 SMD5630 Warm White, som hade lite ljusare sken, och lite bättre
8 svar · 10,5k läst
·
D
Donald-Duck: [citat] Ja, precis. På jobbet så köper vi in DIN skenor i 2 meters längder och sågar av dem i passande längder med en bågfil.
11 svar · 3,2k läst
·
ronolo
ronolo: Jobbade på ett tillbygge av studentbostäder för något år sedan, där matades kåken med ett par mansarmsgrova ledningar som gick genom hela den 50-100m långa källaren innan de gick in i elrummet. Hur jag vet att de var av alu? En natt bröt patrasket sig in i källaren ock skalade alla dessa ledningar för att komma åt någon form av skärm som satt runt aluminiumet. Denna skärm kan inte
23 svar · 15,4k läst
peternicklas
peternicklas: Med t.ex. Tellstick kan man även få data som t.ex. temp och luftfuktighet från olika platser i huset. Använder det bl.a. för att kolla så att garaget inte blir för kallt på vintern. Mycket smidigt, jag kör med Remotestick för Android.
14 svar · 7,1k läst
pelpet
pelpet: Antag att röret går från A till B med hörnet H i mitten. 1) Kapa röret vid H 2) Lossa kablarna vid A och tvinna ihop de gamla kablarna med ny FK 3) Dra in ny kabel från A till H med de gamla kablarna som dragtråd. 4) Tvinna loss gamla/nya kablar i vid H och för de nya kablarna genom en bit flexrör med två skarvar. 5) Tvinna fast de nya kablarna vid de gamla kablarna som går från H
9 svar · 3,3k läst
V
Volvo v70: Nej det saknas ingen fas det är nollan. Lägger in lite nya bilder arbetet är nu utfört o elen åter.
5 svar · 5,4k läst
·
6
62_an: [citat] Jämnt kan jag förstå, men kan det bli lika starkt ljus som ett antal 1202 Multi eller annan 3,5W LED med c/c 300mm?
25 svar · 19,6k läst
H
hempularen: Det finns golvsockelsystem för att dölja kablar. Jag har sett sådana både i trä och i plast.
7 svar · 3,5k läst
prototypen
prototypen: Nja, ett stort jordfel (noll ohm) löser inte säkringen men om man får ett till så blir det kortslutning som kapi skrev. Säkringarna ska inte lösa alls för ETT jordfel oavsett. Strömmen genom första jordfelet blir väldigt liten För överbelastning så löser säkringarna som vanligt. Protte
18 svar · 9,2k läst
F
-=fullmoon=-: PEM slang hatar många just för att det kan ju vara vatten,fiber, tele eller vad fan som xD Jag rekommenderar att man lägger markband en bit ovanför kablar/rör/slang så att man vet att det finns något där nere och märkbandet ska ju vara för respektive kabel. Tex Kraft, Tele, Opto.
7 svar · 3,1k läst
H
HSP: [citat] 400:-!!!!!!!!!!!! Ockerpris. [bild] E7902615 kostar 9,55kr + Moms = 11,94kr Du får 33st hållare på Elektroskanida för priset av en på Nettoparts.... Kollade även priserna på PL-lampor (kompaktlysrör) = ofattbart dyrt....
7 svar · 15,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.