LSA du som forskar på okänd nivå bör då känna till det juridiska och är lite fel ute. Det finns 3-(4) misstanke nivåer. Läs länk om kan misstänkas med lite matnyttigt.
http://www.lag24.se/a/kan-misstänkas
Det som kritiseras är förhöret "upplysningsvis".
Over and out.
http://www.lag24.se/a/kan-misstänkas
Det som kritiseras är förhöret "upplysningsvis".
Over and out.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 264 inlägg
Tja, eftersom frågan om hur/vad vederbörande kunde göra för att "komma undan", spec. givet att han förnekade brott kom upp så var det väl inte *så* hemskt OT. Jag har gjort värre.KnockOnWood skrev:
Men jag kan sluta. Se där nu har jag det. Jag kommenterar t ex inte felen i det sista inlägget om misstankegrader.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 264 inlägg
Visst, men jag tycker inte vi skall låta "on topic" gå till överdrift heller. Här handlade det ju faktiskt om elstöld, och inte från ett elsäkerhets eller annat perspektiv heller. I stort sett allt handlar ju om rättsaspekten, dvs hur sådana upptäcks, hur bevisläget såg ut osv. Och nu var ju detta inte postat i juridikforumet. (Som fö nästan uteslutande handlar om civilrätt eller myndighetsrätt, något jag i stort sett inte kan någonting om.)KnockOnWood skrev:
Det är ju såhär vanliga samtal fungerar. Man börjar på en plats och slutar på en annan, innan man drivit så långt ifrån originalfrågan att man börjar ett annat samtal.
Nu verkar vissa här på forumet tro att det är ett gratis ställe att få direkta uttömmande svar på sina specifika frågor, och inget annat. Om det är det man är ute efter så finns det många som man kan vända sig till, de kallas advokater, elektriker, ingenjörer av olika slag osv. Dessa hittar man i telefonkatalogen och de brukar sällan bjuda på sina tjänster gratis.
Som jag skrivit tidigare, enda skälet till att jag skriver här är för att jag vill. (Läser gör jag för att jag tycker att jag lär mig saker som jag är intresserad av). Om jag tycker att jag kan ha något att bidraga med så gör jag ibland det, det tycker jag hör till god ton, man får så vad man skördar.
Detta var OT. Det medges.
Det är på tiden att vi startar Den Fria AssociationsTråden där den obundna och kreativa tanken inte hämmas av småborgerliga regler och konventioner.ullberg skrev:L_S_A må redan ha påvisat sina kunskaper inom området intrångsdetektering (och färdigheter i att skriva en sammanläggningsavhandling), men skulle nog lätt kunna ta en andra doktorsexamen genom att svänga ihop en monografi i ämnet OT...
jag bjuder på ett rubriktips: att få 70 meter fibertråd till en nästan obegränsad forumtråd i teknikhistoria (ett av många exempel)
/U
För att nu inte tala om lönsamhet eller relevans.
Låt tanken fara och flyga!!
Japp.KnockOnWood skrev:
Elstölder och cannabisodling är intimt förknippade. För att nu gå lite OT á la LSA
Jag har tillbringat lite för mycket tid av mitt liv med agenter från US Drug Enforcement Administration, det medges..
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Tråden är ju inte en fråga utan underhållning för oss som tycker det här är roligt, så off topic kan man väl inte vara vad man än skriver? 
Vet att polisen i USA brukar rannsaka hus med extrem elförbrukning för att kolla så man inte odlar pelargoner i källaren. Så att tjuva el om man har en odling kanske inte är så ovanligt....
Vet att polisen i USA brukar rannsaka hus med extrem elförbrukning för att kolla så man inte odlar pelargoner i källaren. Så att tjuva el om man har en odling kanske inte är så ovanligt....
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Pelargoner?
Och där har vi anledningen till att USA låser in 5-10 gånger så många av sina egna medborgare som andra demokratier.lars_stefan_axelsson skrev:Jag forskar bla inom digital forensics. Det hade jag inte gjort utan ett ganska stort, men långtifrån perfekt, förtroende för många rättssystem, inklusive det Svenska... (Men jag berättar bara saker från öppna källor. Det är värt att påpeka.)
Om du skall fortsätta diskutera juridik så är ett tips i all välmening att läsa mer om hur det faktiskt tillämpas. Det gör jag...En bra början, som även om den främst berör amerikanska förhållanden ändå har ett *visst* mått av allmängiltighet är: [länk] . Den är dessutom rolig så man kan se den för sitt underhållningsvärde om inte annat.
Land of the free..
http://www.nytimes.com/2014/05/25/opinion/sunday/end-mass-incarceration-now.html?hp&rref=opinion
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 264 inlägg
Äh, NewYork times är ju d-la kommunister hela bunten. Det vet ju alla!mycke_nu skrev:
Allvarligt, rapporten från the National academy of science, de länkade till såg intressant ut, den laddade jag ner. Tack för tipset.
Klicka här för att svara