14 663 läst ·
36 svar
15k läst
36 svar
Elkablar utan kabelrör - byggfusk?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 193 inlägg
Under ett bygge så blir det ALLTID ändringar och det gäller i princip allt som har med byggnation att göra. Då är det väldigt bra att man dragit slang när man kommer på att man vill ha en tändtråd till för att styra några uttag eller dyl. Man är aldrig låst för mindre ändringar.
Jag har låtit putsa in en kabel en gång. Det var rörstopp till en ytterlampa på en tegelkåk som skulle putsas om. Då blev det en utanpåliggande kabel inputsad 2 meter i stället. Men det är väl ett litet exempel på dom ändå gånger som det kan vara bra med att mura in kabel.
//Patrik
Jag har låtit putsa in en kabel en gång. Det var rörstopp till en ytterlampa på en tegelkåk som skulle putsas om. Då blev det en utanpåliggande kabel inputsad 2 meter i stället. Men det är väl ett litet exempel på dom ändå gånger som det kan vara bra med att mura in kabel.
//Patrik
Redigerat:
Förre ägaren snålade och drog en kabel bakom kaklet i köket istället för slang. Resultat: jag kan inte få till den styrning av belysning som jag vill, utan är bunden till att ha bänkbelysning som tänds på själva armaturen, alt hålla på och kladda med nexa-brytare.
Aldrig infälld kabel om jag får välja.
Aldrig infälld kabel om jag får välja.
Jag har använt både slang och kabel i mitt nybyggda hus. Båda har sina fördelar.
För/nackdelar för kabelinstallation enligt mig:
+ lite billigare
+ inga problem att dra ensam (om man inte har färdig slang med tråd)
+ ett arbetsmoment (om man inte har färdig slang med tråd)
- svårt att ändra på i efterhand
- lite känsligare för skador
- installationen ser ut som f-n före skivorna kommer på plats
- uppvärmningen när man går genom isolering är större, (Man bör ju alltid försöka undvika att gå genom isolering men ibland är det måste)
Men det finns ju också slang med färdigt idragna trådar, men då anser jag man missar lite av flexibiliteten med att själv välja trådkombinationen i slangen.
Orsaken till att jag delvis använt kabel i min installation är att mina ytterväggar består av (och endast) 202mm stock och där det finns elapparater så är det borrat ett hål (30mm) nerifrån och upp i mitten på varje stock.
Därför är det inte möjligt att ansluta rör/slang till en dosa, så det fick bli kabel, men på de flesta andra ställen har jag använt slang, och skulle ha använt det på alla ställen om det var möjligt
Här i Finland är installationer med MMJ kabel (EKK) ganska vanliga.
För/nackdelar för kabelinstallation enligt mig:
+ lite billigare
+ inga problem att dra ensam (om man inte har färdig slang med tråd)
+ ett arbetsmoment (om man inte har färdig slang med tråd)
- svårt att ändra på i efterhand
- lite känsligare för skador
- installationen ser ut som f-n före skivorna kommer på plats
- uppvärmningen när man går genom isolering är större, (Man bör ju alltid försöka undvika att gå genom isolering men ibland är det måste)
Men det finns ju också slang med färdigt idragna trådar, men då anser jag man missar lite av flexibiliteten med att själv välja trådkombinationen i slangen.
Orsaken till att jag delvis använt kabel i min installation är att mina ytterväggar består av (och endast) 202mm stock och där det finns elapparater så är det borrat ett hål (30mm) nerifrån och upp i mitten på varje stock.
Därför är det inte möjligt att ansluta rör/slang till en dosa, så det fick bli kabel, men på de flesta andra ställen har jag använt slang, och skulle ha använt det på alla ställen om det var möjligt
Här i Finland är installationer med MMJ kabel (EKK) ganska vanliga.
Både Kicken och Patrik H har nu gett två exempel på när det passat bra med kabelinstallation.
Personligen ser jag relativt lite problem med att någon skulle göra det i ett helt hus.
Fast själv satt jag flexslang med fördragen FK i, i hela mitt hus så det verkar inte som att jag själv anser det som EKK i väggarna är det bästa
.
Det är ingen idé att helt haka upp sig på det ena eller andra, det passar helt enkelt olika bra vid olika tillfällen. Men EKK i väggar utan rör/slang är ju dock godkänt, om man bara följer de speciella reglerna som gäller, t.ex. dragavlastad eller klamrad eller likn samt genomspikningsskydd där sådan risk föreligger.
Personligen ser jag relativt lite problem med att någon skulle göra det i ett helt hus.
Fast själv satt jag flexslang med fördragen FK i, i hela mitt hus så det verkar inte som att jag själv anser det som EKK i väggarna är det bästa
Det är ingen idé att helt haka upp sig på det ena eller andra, det passar helt enkelt olika bra vid olika tillfällen. Men EKK i väggar utan rör/slang är ju dock godkänt, om man bara följer de speciella reglerna som gäller, t.ex. dragavlastad eller klamrad eller likn samt genomspikningsskydd där sådan risk föreligger.
Och handen på hjärtat, hur ofta behöver man egentligen ändra på en installation på ett sånt sätt att det räcker med att dra en(eller flera) trådar i ett befintligt rör/slang?
Ok, alla som läser denna tråd gör det väl hela tiden
En kollega som byggde hus för ett par år sen drog med rör överallt och han förklarade för frun hur enkelt det är om man vill lägga till eller ändra på någonting när man installerar med rör.
Nåja, dom flyttade in och frun pekade mitt på väggen: "där vill jag ha ett uttag"
Riktigt så flexibelt är var inte installationen
Ok, alla som läser denna tråd gör det väl hela tiden
En kollega som byggde hus för ett par år sen drog med rör överallt och han förklarade för frun hur enkelt det är om man vill lägga till eller ändra på någonting när man installerar med rör.
Nåja, dom flyttade in och frun pekade mitt på väggen: "där vill jag ha ett uttag"
Riktigt så flexibelt är var inte installationen
Eftersom jag "byggt om" lägenheter där man använt sig av av lös kabel i väggar somt ingjuten kabel i valv kan jag garantera att det är SKIT (dvs för kund och inte för elektrikern den senare tjänar pengar men får ett tråkigt och besvärligt jobb) och totalkostnaden över tid blir betydligt högre.
Klicka här för att svara