Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 264 inlägg
För att följa upp annat kortfattat svar. Nej, det blir som du redan kanske lurat ut inte fullt. I ett flerfassystem så flödar elektronerna *mellan* faserna, dessa är ur fas på ett sådant sätt att när en fas är mycket positiv, så är en annan mycket negativ, och elektronerna kan flöda mellan dessa. Sedan så växlar situationen. Den här bilden http://en.wikipedia.org/wiki/Three-phase_electric_power#Generation_and_distribution gör det hela lite tydligare.Stefan_A skrev:En till fråga bara. Varför behövs inte en nolla i detta system? Jag levde i tron att strömmen kommer från fas, genom lasten och ut igen genom nollan? Nu tänker jag att L1 och L2 puttar in elektroner i elementet, så måste väl de ta sig vidare någonstans, annars borde det väl bli "fullt" med elektroner i radiatorn? Eller beror det på fasförskjutningen, att L1:s elektroner in går ut igen L2:s "tomrum", och samma med L2 genom L1? Jag vore hemskt tacksam om någon kan förklara denna sak för mig, eller tips på bra litteratur inom området för nu blev jag hemskt nyfiken på hur det funkar.
Sedan så "flödar" egentligen inte elektronerna något vidare värst. Så det blir inte "fullt" på det sättet. Drifthastigheten på en elektron i en kopparledning är i storleksordningen en meter per *timme*. (Att jämföra med den termiska hastigheten i rumstemp som är ca 1600 km/s.) Så under de 10 ms som de har på sig innan E-fältet växlar riktning så har de rört sig i storlekordningen 36 nm. Ett hårstrå är ungefär 50 um, alltså 1000 gånger större... Så även om det elektriska fältet i en ledare breder ut sig med ungefär 2/3 av ljushastigheten i vakuum, så får inte det elektronerna att sätta någon större fart...
Klicka här för att svara