Det är korrekt, finns avbildat i tidigare länkat dokumenthempularen skrev:Det finns en histaoria som jag är osäker på sanningshalten i. En kille var i penganöd och kom på att lura förs. bolaget. Så innan han gick hemifrån så satte han på strykjärnet och "glömde" det på en skjorta, med sulan mot skjortan.
För att bättra på brasan så arangerade han med lite brännbara vätskor runt om i huset och tände på.
Så när huset hade brunnit ordentligt och brandteknikerna förhör honom, då kommer han på att han glömt strykjärnet igång på skjortan. Branteknikern håller upp skjortan och visar.
Den ytan som varit under sulan på järnet är det enda i hela huset som inte är bränt. Strykjärnet har isolerat mot hettan i branden.
Bränder i byggnader jag själv varit ute på som jag minns och som det konstaterats elfel.
Termostat/relä till oljebrännare - intern kortslutning i elektronik.
Byggcentral - glappkontakt.
Spis - glappkontakt (hemmapulare)
El-element - glappkontakt i termostat
Brand i vägg - gamla tjärtrådar
Antal elcentraler - glappkontakt
Tvättmaskiner - okänt
Torktumlare - okänt
Diskmaskin - okänt
Sedan är en del byggnader bortom räddning redan innan vi är på plats och det är väl rimligt att anta att en del av dessa har orsakats av elfel.
Termostat/relä till oljebrännare - intern kortslutning i elektronik.
Byggcentral - glappkontakt.
Spis - glappkontakt (hemmapulare)
El-element - glappkontakt i termostat
Brand i vägg - gamla tjärtrådar
Antal elcentraler - glappkontakt
Tvättmaskiner - okänt
Torktumlare - okänt
Diskmaskin - okänt
Sedan är en del byggnader bortom räddning redan innan vi är på plats och det är väl rimligt att anta att en del av dessa har orsakats av elfel.
Dosa och lock är flamklassat, men tapeten är det troligen inte.
Sen är det ju idag tyvärr inte alls ovanligt med möbler eller gardiner tätt utanför doslocket. Och även om doslocket är flamklassat så kan det bli varmt och det kan slå ut lågor bredvid.
Sen är det ju idag tyvärr inte alls ovanligt med möbler eller gardiner tätt utanför doslocket. Och även om doslocket är flamklassat så kan det bli varmt och det kan slå ut lågor bredvid.
Du kan själv prova genom att ta en gasolbrännare och elda på dosan. Det är en gammal fråga som dryftats vid många tillfällen tidigare och för nått år sedan var det tom ett inslag på TV där man visade lite olika apparatdosors eldfängdhet.
Vissa slocknade så fort man tog bort gasollågan medans andra fortsatte att brinna och det rann brinnande plast från dom.
Vissa slocknade så fort man tog bort gasollågan medans andra fortsatte att brinna och det rann brinnande plast från dom.
Finns en del fällor när det gäller flamklassad plast, vi hade en kund som hade valt en flamklassad plast, de hade den i ofärgad (beige) nyans och en ljusblå. Det visade sig att det ljusblå pigmentet gjorde att plasten brann som en fackla.
Moderator
· Stockholm
· 57 902 inlägg
Fast där misstänker jag att vi får se en försämring framöver, flamskyddsmedel håller väl på att förbjudas.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden