hempularen skrev:
Det finns en histaoria som jag är osäker på sanningshalten i. En kille var i penganöd och kom på att lura förs. bolaget. Så innan han gick hemifrån så satte han på strykjärnet och "glömde" det på en skjorta, med sulan mot skjortan.

För att bättra på brasan så arangerade han med lite brännbara vätskor runt om i huset och tände på.

Så när huset hade brunnit ordentligt och brandteknikerna förhör honom, då kommer han på att han glömt strykjärnet igång på skjortan. Branteknikern håller upp skjortan och visar.

Den ytan som varit under sulan på järnet är det enda i hela huset som inte är bränt. Strykjärnet har isolerat mot hettan i branden.
Det är korrekt, finns avbildat i tidigare länkat dokument

Bränder i byggnader jag själv varit ute på som jag minns och som det konstaterats elfel.

Termostat/relä till oljebrännare - intern kortslutning i elektronik.

Byggcentral - glappkontakt.

Spis - glappkontakt (hemmapulare)

El-element - glappkontakt i termostat

Brand i vägg - gamla tjärtrådar

Antal elcentraler - glappkontakt

Tvättmaskiner - okänt

Torktumlare - okänt

Diskmaskin - okänt

Sedan är en del byggnader bortom räddning redan innan vi är på plats och det är väl rimligt att anta att en del av dessa har orsakats av elfel.

hempularen skrev:
Som sagt glappkontakt ger väldigt ofta brandliknande skador I en eldosa. Ofta sprider det sig inte utanför dosan, men det är ren tur.
Det är inte helt och hållet ren tur eftersom elmaterial ska vara flamskyddat och självslocknande. Men det är givetvis inget man ska lita på.

Dosa och lock är flamklassat, men tapeten är det troligen inte.

Sen är det ju idag tyvärr inte alls ovanligt med möbler eller gardiner tätt utanför doslocket. Och även om doslocket är flamklassat så kan det bli varmt och det kan slå ut lågor bredvid.

Hur bra dosor och lock klarar eld är mycket olika, men man kan generellt säga att dom "billiga" dosorna är myyyycket sämre och en del av dom är nästan rent brandfarliga medans ALLA dyra är självslocknande.

elmont skrev:
Hur bra dosor och lock klarar eld är mycket olika, men man kan generellt säga att dom "billiga" dosorna är myyyycket sämre och en del av dom är nästan rent brandfarliga medans ALLA dyra är självslocknande.
Vad baserar du det på?

Du kan själv prova genom att ta en gasolbrännare och elda på dosan. Det är en gammal fråga som dryftats vid många tillfällen tidigare och för nått år sedan var det tom ett inslag på TV där man visade lite olika apparatdosors eldfängdhet.
Vissa slocknade så fort man tog bort gasollågan medans andra fortsatte att brinna och det rann brinnande plast från dom.

• Gilla
yxis och 1 till
  • Laddar…
Finns en del fällor när det gäller flamklassad plast, vi hade en kund som hade valt en flamklassad plast, de hade den i ofärgad (beige) nyans och en ljusblå. Det visade sig att det ljusblå pigmentet gjorde att plasten brann som en fackla.

Fast där misstänker jag att vi får se en försämring framöver, flamskyddsmedel håller väl på att förbjudas.

Njäe, bara vissa sorter. Det kommer nog snart att uppfinnas andra flamskyddsmedel.

Jag tror det är lite olika typer av plast som är skillnaden och inte flamskyddsmedel.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.