22 242 läst ·
20 svar
22k läst
20 svar
Placering uttag tm & tt
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Det finns säkert flera lösningar som fungerar bra. En tvättmaskin flyttar man ju inte runt bara för att det är kul, och när man väl gör det finns troligen ingen energi över för att ha koll på om sladden kläms. Så en placering av uttaget någonstans i överkant på TM låter bra. Det kan som sagt vara trångt precis bakom.
När man pratar om krav på en separat brytare så är det kravet från produktstandarden som oftast avses, och det gäller bara för fast ansluten materiel. Kravet gäller frånskiljning och det kan då uppfyllas mha säkringen i centralen. Det kan vid sidan om det finnas funktionella skäl till en separat brytare (även för stickproppsansluten materiel), t.ex för att hindra att barnen tafsar på knapparna och kör ingång en tom TT på högsta effekt. Det får man bedöma själv, och då krävs just en lämpligt placerad separat brytare, inte säkringen.
När man pratar om krav på en separat brytare så är det kravet från produktstandarden som oftast avses, och det gäller bara för fast ansluten materiel. Kravet gäller frånskiljning och det kan då uppfyllas mha säkringen i centralen. Det kan vid sidan om det finnas funktionella skäl till en separat brytare (även för stickproppsansluten materiel), t.ex för att hindra att barnen tafsar på knapparna och kör ingång en tom TT på högsta effekt. Det får man bedöma själv, och då krävs just en lämpligt placerad separat brytare, inte säkringen.
Utrymmesbehovet beror på om använder utanpåliggande uttag eller 1 vägs infällt uttag. I det senare fallet krävs inte särskilt mycket utrymme ihop med en vinklad stickkontakt.hempularen skrev:
Satte två dosor i bänkskåpet bredvid TM enligt anvisning från Siemens/Bosch. Satte även två dosor på 1900öfg för en ev tvättpelare. Osäker på om jag sätter ngn brytare. Om jag sätter en brytare, krävs det ngn särskild typ eller duger det med en vanlig tvåpolig?
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Om jag fattar rätt, så har du nu dosor som är åtkomliga, utan att dra ut maskinerna? Då behövs inga brytare heller.
Du har förstått helt rätt. Skippar brytare, det var väl kanske mer en barnsäkerhetsfråga som Bo nämnde. Men våra barn har aldrig varit särskilt klåfingriga av sig. Dessutom skulle man väl kunna sätta en kontaktor i elc som styrs av hemautomationen om behovet skulle uppstå.
Klicka här för att svara
