Frun vet inte riktig om hon vill ha tvättmaskin och torktumlare under bänkskivan eller en tvättpelare. Lurar på om jag kan montera uttagen på ngt finurligt sätt så att det funkar vilket som eller ska man dubblera dosorna kanske?
Vilken höjd är det som gäller på de olika alternativen?

Känner bara till en standardhöjd för TM/TT och den är 1200 mm ög. Det borde ju funka för båda alternativen.

Om maskinerna hamnar under bänkskivan så måste väl även uttagen hamna där?

Nepp.

Reglerna säger att man ska kunna koppla ur kontakterna utan att behöva dra ut maskinerna.
Tänk dig diskmaskinen. Uttaget sitter oftast alltid under diskhon.

De hus och lgh jag gjort så har det alltid varit ritat 1200mm över golv.
Oftast har placeringen blivit utan bekymmer eller att evt bordsskiva har fått en utjackning för att kablarna ska smita förbi,

Kyl/Frys brukar man normalt sett alltid sätta på 2000mm över golv direkt bakom/ovanför kyl/frys. Oftast sitter det ett överskåp som uttaget ryms i.

-=fullmoon=- skrev:
Nepp.

Reglerna säger att man ska kunna koppla ur kontakterna utan att behöva dra ut maskinerna.
Tänk dig diskmaskinen. Uttaget sitter oftast alltid under diskhon.
1. Är det en regel eller en standard? Tänkte ha en heltäckande rostfri bänk i tvättstugan, inte direkt lätt att jacka ur den.

2. Är det för att göra den strömlös eller för att enklare kunna ta in/ut maskinen som kravet finns? Dessa maskiner får en varsin egen grupp och skulle kunna brytas på dvärgbrytaren.

3. Vid en tvättpelare så funkar inte 1200 öfg enligt reglerna isf, var sätter man uttagen då? 1700 öfg?

Tacksam för snabbt svar då tvättstugan måste göras idag :)

När jag byggde så sate jag uttagen för TM och TT under bänken och bakom maskinerna. Allt annat hade sett förkastligt ut enligt mig. Jag satte dock en sektionsströmställare ovanför bänken.

• Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Känner fortfarande bara till en standardhöjd på 1200 mm, vilket alltså är en svensk standard. Den höjden är vald för att fungera med de flesta förekommande lösningarna.
När du säger bänkskiva så inte tänker då jag på en rostfri stålbänk...
Och när du säger pelare, innefattar det då en rostfri bänk, eller? Är det därför du säger att standardhöjden inte fungerar?

Håller med om att det var otydligt. Det blir alltså (troligtvis) en heltäckande rostfri bänk. Placeringen av maskiner blir antingen under bänken på rad eller bredvid bänken med tt ovanpå tm. Isf med en kortare bänk.

Även vi gjorde som Gabbe och satte uttagen bakom maskinerna, inga kablar/uttag som syns då.

Mikael_L
Jag kan inte tänka mig att det är förbjudet på något vis att sätta uttagen under bänkskivan bakom maskinerna.
Annars vore väl varenda spisinstallation i detta land olaglig ;)

Och höjden 1200 mm ög är ju bara i en standard, får alltså ses som en rekommendation. Ett bra mått att välja om man inte vet något annat.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Då gör jag som så att jag sätter dosor under bänken (750 öfg?) och två dosor på (1600 öfg?).
Isf återstår frågan om det behöver vara brytare till maskinerna?

Jag tror inte att det uttryckligen krävs brytare, men det är ju verkligen ingen nackdel att ha det och att ta för vana att göra maskinerna strömlösa när de inte används.

• Gilla
Pärran
  • Laddar…
Mikael_L
Uttaget + stickpropp till maskinen är att anse som arbetsbrytare, dvs att maskinen kan göras tryggt strömlös för service exempelvis.
Och skulle det vara möjligt att få en stöt medan man drar ut maskinen så skulle strömmen vara tvunget att kunna slås av innan man tar ut maskinen, dvs åtkomligt uttag eller arbetsbrytare.

Är det föreskrivet i installationsanvisningen för maskinen att den ska föregås av brytare så ska det väl följas, men jag tvivlar på att någon TM, TT har detta som krav.

Men förutom detta kan man väl ändå sätta in en säkerhetsbrytare. På saker med rörliga delar eller annan skaderisk är det allt ifrån lämpligt till krav, t.ex. mangel.

Om du sätter den bakom maskinerna så kolla att det finns utrymme. Jag tror att du får problem att få in maskinerna under bänken, med uttag bakom.

Kanske ska placera uttagen i skåpet bredvid istället? Fast då kanske inte sladden till tt räcker till... Å andra sidan så har ju Gabbe1 och siouxsic uppenbarligen fått till det.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.