Tidigare ägare har gjort en hel del initiativrika men inte kanske alltid perfekta elinstallationer. Nu när vi röjer en del i trädgården oroar jag mig lite för elen till utebelysning och friggebod, eftersom den verkar vara nedgrävd utan rör eller skydd att tala om, bara kabel i en gul strumpa som visserligen gör den synlig. Men jag skulle ju gärna ha den i något tufft rör som tål ett spadtag...

När vi ändå håller på och gräver, några bra tips på hur vi kan skydda kablarna i efterhand utan att gräva ner rör och göra om? Mycket passerar under stenläggningar så det vill man verkligen inte byta...
 
Om du lägger en bräda över kabeln och målar eller sätter dit plastband på brädan så att den riktigt markerar att det är något under kanske kan fungera ?
 
Det finns inget krav att ekkj skall ligga i rör. Men den skall vara markerad. Det finns gula grävskydd som liknar ett välvt lock att lägga ovanför kabeln
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.