Har idag en huvudsäkring om 16A. Kan jag förlägga en 5G6 H07RN-F mellan centralen och garaget i ett kabelskyddsrör? Jag vill ha 16A i garaget; idag finns bara 10A och JFB sitter i centralen i bostadshuset. Det är kanske tio meter mellan byggnaderna.

Tänkte köpa mig en normkapsling med JFB och säkringar som jag ska låta installeras i garaget. Om inte, vilken kabel bör jag använda?

Jag har N1XV-R 5G6 till liknande ändamål i mitt garage.

Elskåpet i garaget är nog enklast att rådgöra med den som ska koppla in det, vissa elektriker gillar inte att man köper material själv utan de vill köpa in de materialet som behövs till jobbet.

?? Gummikabel???

Ja, därav min fråga. Är det ens tillåtet med en gummikabel i skyddsrör i mark?

Nej. Tyvärr.

Ekkj eller SE-N1XV är det du skall leta efter.

Eller ACEFLEX, för en "gummiliknande" känsla... :)

Då får det helt enkelt bli N1XV. Blir inte direkt jättepengar för denna installation, men kan man spara skattade slantar så gör man gärna det.

Finns det restriktioner på förläggningsdjup?

el_richard skrev:
Nej. Tyvärr.

Ekkj eller SE-N1XV är det du skall leta efter.
Det finns gummikabel som får förläggas i rör i mark. Bl.a. Nexans Lineax h07rn-f

Men det finns som sagt bättre alternativ om man vill ha en beständig installation.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Fluxor skrev:
Då får det helt enkelt bli N1XV. Blir inte direkt jättepengar för denna installation, men kan man spara skattade slantar så gör man gärna det.

35 cm fyllnadshöjd räcker normalt sett inom en vanlig villatomt.

snaggletooth skrev:
Det finns gummikabel som får förläggas i rör i mark. Bl.a. Nexans Lineax h07rn-f

Men det finns som sagt bättre alternativ om man vill ha en beständig installation.
http://www.nexans.se/eservice/Sweden-sv_SE/navigateproduct_379806/20018040.html

men den är inte anpassad för fastinstallation. Det är användnings området som bestämmer om det är okej eller inte.

Men kabeln kan även användas som koppel till en hund mm.

Mikael_L
Fluxor skrev:
Inom egen tomt, vanlig villamark finns det inget annat än det generella
"Får ej riskera att skada person, egendom eller djur".

35cm jord/fyllning över får nog anses som väldigt tillräckligt om det inte är några speciella förhållanden såsom att kabeln t.ex går i potatislandet. Den kan alltså även få ligga grundare, men det är risken för skada som bestämmer.
Och så helst i gult rör eller med kabelmarkeringsband 10-15 cm över kabeln.

el_richard skrev:
[länk]

men den är inte anpassad för fastinstallation. Det är användnings området som bestämmer om det är okej eller inte.

Men kabeln kan även användas som koppel till en hund mm.
Kabeln får användas för fast installation som anslutningskabel enl. tillverkaren, däremot får inte förläggningsättet vara fast, typ klamrad på vägg eller fastbuntad på stege.

LINEAX är en olje- och fettbeständig flexibel kabel som klarar kraftiga temperaturförändringar och har stor beständighet mot fukt och frost. Den är avsedd för tillfälliga installationer inomhus och utomhus. Kabeln kan även förläggas i mark med skydd (rör). Lämplig för anslutning av maskiner och annan materiel som kräver flexibel kabel.

Från tillverkarens hemsida.....

Det har kommit till min kännedom att en släkting besitter runt 50m kabel som användes för installation av el till sommarstugan. Den ratades av en annan släkting som skulle dra lite kabel då den inte hade tillräckligt antal ledare. Det får mig att tro att det är en fyrledarkabel det handlar om. Då det kommer bli en jordfelsbrytare i garagets central, har det någon betydelse om det är fyra eller fem ledare i markkabeln som förbinder byggnaderna?

Ska du dra en fyrledare ska det vara MINST 4g10mm2 OCH har man en gång gått från 4 till 5 ledarsystem får man inte gå tillbaka till 4 ledarsystem. Så det beror på hur det ser ut hos dig och vilken kabel det är, om du kan använda din släktings kabel

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.