Vadå för skärpningar? Redan nu skall det ju jordas i plattan.

Hittade denna informationen på Voltimum.

I varje byggnad ska jordtagsledaren, huvudjordningsskenan och följande ledande delar anslutas till skyddsutjämningen:

*Rörledningar av metall som förs in i byggnaden, till exempel gas- och vattenledningar

*Främmande ledande delar som är del av byggnaden och som är åtkomliga under normala förhållanden, metalliska delar av centralvärmeanläggningen och luftkonditioneringssystemet

*Armeringsjärn i betong, där armeringen är berörbar och tillförlitligt sammankopplad

Ledande delar, som utifrån kommer in i byggnaden, ska förbindas till skyddsutjämningen nära det ställe där de förs in i byggnaden. Skyddsutjämning kan även behöva omfatta metallmantlar på kablar för telekommunikation. Detta förutsätter dock samråd med kablarnas innehavare.

Min fråga? Var är armeringen berörbar i ett vanligt bostadshus?

http://www.voltimum.se/news/3578/s/Potentialutj-mning.html

Väcker denna tråd igen.

någon som har erfarenheter av att INTE jorda?

O ja, ca 40 år utan PUS och där det PUSats har det mest varit "symboliskt". Och armering endast i djurstall/ladugård. På den tiden det begav sig förekom det ibland hetsiga diskussioner med div konsulter/besiktningsmän, men jag klarade mig alltid "undan".
(Sedan några år tar jag inte den typen av jobb)

elmont skrev:
O ja, ca 40 år utan PUS och där det PUSats har det mest varit "symboliskt". Och armering endast i djurstall/ladugård. På den tiden det begav sig förekom det ibland hetsiga diskussioner med div konsulter/besiktningsmän, men jag klarade mig alltid "undan".
(Sedan några år tar jag inte den typen av jobb)
Så långt tillbaks i tiden var det inte så mycket PUS mer SUS och DUS.

Om någon tror GK100 är lustig så har faktiskt dessa termer en betydelse
SUS = SpänningsUtjämningsSystem
DUS = Delvis spänningsUtjämnande System
winking0066.gif

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.