Go kväll, innan ni moralpredikar mig så är jag under utbildning och ingenting kommer att spänningsättas innan en utbildad elektriker godkänner jobbet! Men då jag utbildar mig så tyckte elektrikern att de kan vara nyttigt att testa själv istället för att han gör det :)

Nu till min fundering: Har rivit en gammal kombicentral matad med PEN samt 3faser (63A) och har precis monterat dit en nyare, när jag ska koppla in den ser jag att inkommande plintar är Jord, nolla 3faser, dvs 5ledarsystem. Så undrar om de går att "göra om" centralen med JFB så det blir korrekt?
Kan man lägga göra om jord och nollskenan till gemensam?

Man lägger PEN-ledaren på PE-skenan, sedan drar man N-ledaren från PE-skenan till ingången på JFBn, N-ledare från utgången på JFBn till N-skenan.
Om man ska ha grupper utanför JFBn så drar man en N-ledare från PE-skenan direkt till en N-skena (inte samma som matas från JFBn).

Demmpa skrev:
Man lägger PEN-ledaren på PE-skenan, sedan drar man N-ledaren från PE-skenan till ingången på JFBn, N-ledare från utgången på JFBn till N-skenan.
Om man ska ha grupper utanför JFBn så drar man en N-ledare från PE-skenan direkt till en N-skena (inte samma som matas från JFBn).
Så jag lägger ihop PE och N medhjälp av JFBn?

Angående grupper utanför JFB så är det 1st 63A uttag, 1st 32A och 1st 16A. Samt 2 st 230 uttag som matas från 10a dvärgbrytare tror jag. Varje uttag (5st) har en egen dvärgbrytare!

Mikael_L
Stöten skrev:
Nej, via JFB , med hjälp av PE-skenan , skulle nog vara mer korrekt sagt.

Det ska vara exakt som Demmpa skrev.

Du har alltså TN-C på inkommande kabel? För då är det rätt så.

Ingen jord genom jordfelsbrytaren. Jord får inte brytas någonstans. Måste vara en hel slinga.
Mycket viktigt.

• Gilla
Eljimmy
  • Laddar…

Ja sådär, nu är jag med på noterna :) tack ska ni ha

Stöten skrev:

Angående grupper utanför JFB så är det 1st 63A uttag, 1st 32A och 1st 16A. Samt 2 st 230 uttag som matas från 10a dvärgbrytare tror jag. Varje uttag (5st) har en egen dvärgbrytare!
Det är viktigt att centralen har två nollplintar. En för grupper som skyddas av jfb och en för grupper som inte skyddas jfb.
Vid nyinstallation skall även trefasuttag skyddas av jfb i dom flesta fall. Det kan vara på sin plats med ytterligare en jfb för dessa uttag.

Tänk även på att förbindningstekniken och skruvförband blir extra viktiga när vi går upp på 63 amp matningar, för att undvika varmgång.

Donald-Duck skrev:
[bild]
Skum numrering på den där huvudbrytaren..

• Gilla
Donald-Duck
  • Laddar…
Tack alla de blev kanon bra de här :)

Men en annan liten fundering jag fick är om de inte finns en JFB i centralen då? Utan bara Huvudbrytare och en massa dvärgbrytare? :) hur går man tillväga då?

Då byglar man N och PE skenan, ex. med frånskiljarskruven på Donald Duck's eminenta bild.

Men det är förhoppningsvis en hypotetisk fråga. För du får inte installera en central numera utan jordfelsbrytare.

Redigerat:
Stöten skrev:
Tack alla de blev kanon bra de här :)

Men en annan liten fundering jag fick är om de inte finns en JFB i centralen då? Utan bara Huvudbrytare och en massa dvärgbrytare? :) hur går man tillväga då?
Inkommande PEN-ledaren till PE-skenan, nolledare (bygel) mellan PE-skenan och N-skenan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.