1 654 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Faran med metallfolieisolering i tak och väggar!
I Australien har man tillåtit att använda metallfolie för att bl a efterisolera i äldre hus. Detta har medfört att flera installatörer omkommit, då man fästger folien med clips som tydligen kan komma åt starkströmmen Ny pågår enligt The Guardian en hearing om det hela. Foil insulation was 'recipe for disaster', electricians group says.
Hela artikeln kan läsas här: http://www.theguardian.com/world/20...n-recipe-disaster-royal-commission?CMP=twt_fd
Man undrar hur det t ex är i svenska basturum. Vad gäller?
Hela artikeln kan läsas här: http://www.theguardian.com/world/20...n-recipe-disaster-royal-commission?CMP=twt_fd
Man undrar hur det t ex är i svenska basturum. Vad gäller?
Moderator
· Stockholm
· 57 903 inlägg
Borde vara ett smärre problem om man har jordfelsbrytare.
Det finns papp/folie historier även i äldre hus från 50-60-tal som sitter på ytterväggarna och det verkar inte vara speciellt olycksbenäget, där det även var vanligt att kombineras med pansarrör och metalldosor.
Det måste vara en kombination av olika faktorer relaterat till deras standard för el.
Det måste vara en kombination av olika faktorer relaterat till deras standard för el.
Produkter som diskuteras: "häftklammer"
Häftklammer
En häftklammer är ett litet metallstycke som används för att fästa ihop papper, kartong och andra material. De är ofta tillverkade av tunt ståltråd och böjs för att hålla ihop materialen när de pressas genom dem med hjälp av en
Läs mer
Medlem
· Korpilombolo
· 3 744 inlägg
I pansarrören ligger ju kablarna skyddade mot det mesta.AndersS skrev:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 744 inlägg
De pansarrör jag hade bet knappt bågfilen på. Jag klippte av dem med bultsax. Det finns äldre rör av tunn plåt med pappersfoder. De behöver man knappt verktyg för att ta hål på.
Moderator
· Stockholm
· 57 903 inlägg
Jag tror dig, efter att ha rivit ur vår avluftningsledning till avloppet. Den satt fast. Visade sig att en elektriker hade dragit en kulo rakt igenom röret (dolt i en vägg). Han hade alltså borrat rakt igenom ett gjutjärnsrör. Röret var av såpass god kvalitet att det var nätt o jämnt att tigersåg med hårdmetall blad klarade av röret (5 min sågning gav ett jack på 5 -6 mm, därefter kunde man stå och banka med bilningsmaskin i jacket i ytterligare 5 min, sedan spack röret.
Så det är med ett leende jag tänker på hur länge han måste ha hållit på med borrhålet.
Så det är med ett leende jag tänker på hur länge han måste ha hållit på med borrhålet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden