E
el_richard: Hidealite's hemsida. Sedan support --> dimmerguide. Där finns en drös med dimmrar som fungerar.
10 svar · 3,8k läst
K
kackel34: Ett inlägg i debatten! http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article3869823.ece
26 svar · 8,9k läst
·
T
Tiwatz: Tack för svar. Då kör jag på och drar fram en till fas ikväll. Jag har gamla hederliga proppar och är säker på att jag ska ha säkringarna under varandra eftersom att elpatronerna som går på trefas är kopplat så. Att jag har sån tur att säkringen under den till tvättmaskinen är helt ledig hör inte till vanligheterna men plötsligt händer det :wow:
7 svar · 1,4k läst
Z
ZeroX66: Låter vettigt ... tack för all info
14 svar · 8,1k läst
·
F
f91jsw: Jag körde till slut på alternativ 4: Satte ett Nexa-relä i uttaget. Inga fasta installationer alltså.
2 svar · 1,3k läst
W
walderama: Okay :thumbup:, tänkte bara om startströmmen på ljuskällorna skulle påverka!? Därav frågan!
2 svar · 1,8k läst
M
Manitoba: [citat] Vi kör faktiskt också med slang från PM och avrullare från Pipelife :). Innan dess använde vi antingen boxarna eller Zero från PM och båda har ju sina nackdelar. Zeron funkar skapligt om man lägger den rätt och drar långa sträckor, men ibland kör den fast och då flyger det slangrullar på valvet :o. Har aldrig använt tvinnad FK, vad är så mycket bättre med den? Inbillar
18 svar · 5,1k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Ja då kan jag berätta att det sällan är bättre än ±20% på elektrolyter idag. https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?toc=19089&name=Aluminiumelektrolyter%2C+radiella Och då har alltså toleranserna lite generellt blivit snävare, för typ 20 år sedan gick det att köpa elyter med +100% - 50% tolerans. Dvs kunde variera från halva till dubbla nominella värdet. Men sådana
11 svar · 6,3k läst
·
Alfredo
Alfredo: [citat] Ja garanterat lugnt! 1.5 kg skulle jag utan att tveka hänga i "lampsladd". Jag skulle inte ens fundera över saker som geografisk position eller takhöjd. :p
9 svar · 5,1k läst
PeterStrandberg
PeterStrandberg: http://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/klack-klammer-elfz-5.html http://www.ha-ma.se/produkt.aspx?c=1&cn=SSG&p=95
7 svar · 1,7k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Och passkontakt (PK) ... ;) Passdel funkar också ...
5 svar · 8,4k läst
·
E
EyEr0n: [citat] Då måste jag fråga varför du inte valde ett busssystem istället typ KNX?
13 svar · 2,1k läst
E
Emil95: Skit också kollade inte innan jag skickade, skrev det som Voltampere men T9 ändrade till Volt Ampere. Åtgärdat nu iallafall.
20 svar · 8,6k läst
·
S
sblixten: Vill du ersätta bägge brytarna med en sensor, så är det inga problem. Koppla ifrån brytarna och lampan och börja om, så slipper du fundera på trappfunktionen överhuvudtaget. Brukar vara enklast.
5 svar · 2,6k läst
T
Tobbe_3: [citat] Har som sagts tidigare ingen betydelse i detta fall. Men i andra fall kan det ha en säkerhetsmässig betydelse eftersom en ev. strömbrytare kan bryta nollan istället för fasledaren som är den korrekta lösningen. Med strömställare i nollan kommer lampan att tändas o släckas normalt men lampan /lamphållare är spänningsförande med 230V till jord trots att brytaren är
10 svar · 1,3k läst
·
T
Tobbe_3: Det var bara en kontrollfråga eftersom det har slarvats med att installera nollor till äldre spisanslutningar. Dom gamla svenska 380 v spisarna hade ofta plattorna kopplade mellan faserna på 380 v och behövde ingen nolla. Så många anslutningar hade bara skyddsjord och 3 faser.
8 svar · 10,5k läst
T
Tobbe_3: Kan det vara en gammal kulo med plåthölje möjligtvis.
9 svar · 2,0k läst
S
Slugge: [citat] Ta din summer och slå på, kolla så det piper när du för ihop mätspetsarna. Bryt strömmen, lossa trådarna till brytare 1. [citat] Håll svarta mätspetsen i det mässingsfärgade hålet där kabeln ansluts som är märkt L och den röda på den märkt 1. Med knappen i ena läget ska det pipa och i det andra läget vara tyst. Flytta röda mätspetsen till ingången märkt 2,
77 svar · 11,9k läst
·
N
Nron3: [bild] Såhär är det kopplat i dagsläget, då ser man att Vit & brun är sammankopplade.
3 svar · 705 läst
·
P
Pärran: [citat] :eek: Det var som fasen, jag trodde trenden gick åt mindre uttag och att man löste tekniken på annat sätt.
11 svar · 4,0k läst
·
K
kackel34: Ok. E-logger kanske är bäst. Men Eliq har ganska mycket *host* mer tilltalande webbsida + användarvänlighet. Eller hur ;) ;) cpalm: På mitt elbolag kan jag tyvärr bara se månad för månad, så det är högaktuellt med mätning per minut. Den appen jag kör nu funkar görbra, helnöjd än så länge.
11 svar · 2,5k läst
H
hempularen: Har värmepumpen lagt av totalt? Eller har du ex. en display där det skulle kunna gå att få fram felkoder? Jag har varit med om att nätägaren bytte fasföljd i samband med ett elavbrott vid vårt fritidshus i Jämtlnad. Värmepumpen där har vi fjärrövervakning på, så det kom ett sms om fel fasföljd. De var rätt snabba på att byta tillbaka. Det kan ju ev. också vara så att du inte
8 svar · 2,8k läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] OK... Då missförstod jag. Jag trodde jag svarade på frågan om hur svårt det skulle vara att *göra om* nu i efterhand, givet att det ser ut som det gör idag, alltså att "lägga till jord". Vilka motiv den som gjort det hade för att göra som det ser ut idag, det vågar jag mig inte på att spekulera i.
15 svar · 2,3k läst
·
S
Satlover: Du glömde nyttjandegrad för beräkna sammanlagring man kan lägga 8st 16A uttag på samma kabel/grupp är man ensam i verkstan då man troligen bara kör en maskin i taget men detta skiter sig direkt om man bara sätter en byggfläkt i ett av dom och startar en vinkelslip. Skaffa en behörig elektriker det blir alltid billigaste i slutet..
13 svar · 2,5k läst
D
davidhell: Givevis. ;) Tack för svaret från en annan som hade svårt sova (ser jag). Jag somnade till slut ändå. Haha. Man är så van "att allting syns i schemat" i våra maskiner. I och med att man sysslar med felsökning. Men kanske inte är vanligt när man har inkopplingsscheman. Men i och med man jobbar med det man gör, så vill man alltid förstå vad som egentligen händer när man kopplar. Så
9 svar · 5,2k läst
C
cpalm: [citat] Jepp! Men idag är det enda vettiga alternativet en "sockerbit" eller kopplingsklämmor. Och om det är OK i det fallet så borde det väl även vara OK i TS fall? Finns ju massor med armaturer som har dessa snabbkopplingar som på TS bild från monteringsanvisningen. Innebär det att armaturen blir fast ansluten om man använder snabbkopplingen?
15 svar · 5,4k läst
·
V
VikHe: Ja, anledningen att jag skulle avstå är väl att man låser sig litegrann då utbudet på E27 12V-lampor inte är överdrivet stort som sagt. http://www.tridonic.com/ae/products/dali-pcd-1-300-one4all.asp där har du en DALI-dimmer för inbyggnad, kanske kan vara ett alternativ? :)
4 svar · 2,4k läst
K
kurre_burre: Hörde lite med Compare-IT och gillade deras koncept. Leverar el-centraler förprogrammerade till fast pris. Jag vet det är ingen standard med hey jag hört om folk som haft svindyra crestron anläggningar och sen går dom som hackat ihop systemet i kk... Ingen källkod... Dyrt att förändra. Så jag skulle vilja kontra och säga inget system där man själv inte äger kod/möjlighet att ändra
2 svar · 3,3k läst
R
Roland112: ja, de finns nexa dosor som inte kräver nolla, jag har ett par stycken.
30 svar · 23,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.