Go kväll på er, jag skulle behöva ha hjälp med att koppla in 2st lamp knappar. Den ena är en dubbel knapp och den andra är vanlig.

Försöker få in bilderna så ni ser hur det ser ut.
Var ska respektive färg sitta?
Den nedersta bilden är en dubbel knapp.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tacksam för svar.

Inkommande (kontinuerlig) fas på L och styrd fas (tändtråd) på pil ut. X ska inte användas.

Så blå och jord ska inte användas?

De fyller ingen funktion i brytaren. Ge dem varsin toppklämma.

Ok tack. Bara lite undrande då varför elektrikern har dragit framkom dit, det är ju ändå nydraget.

Det är för att man ska kunna göra ytterligare installationer i framtiden, tex nytt uttag nedanför/jämte lampknappen.

tommib
Varför satte inte elktrikern dit brytarna också?

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Elektrikern verkar inte kunna den nya standarden på kabelfärger. Fas är idag brun och tändtråd t.ex. svart, vit.
Enligt gammal standard är fas svart och tändtråd t.ex brun , grå , vit.

Redigerat:
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Tobbe_3 skrev:
Elektrikern verkar inte kunna den nya standarden på kabelfärger. Fas är idag brun och tändtråd t.ex. svart, vit.
Enligt gammal standard är fas svart och tändtråd t.ex brun , grå , vit.
Är det jag som ser fel, eller ser inte kablarna ut att vara rejält tilltagna för att driva en lampa på? Och vad säger forumets elektriker om det här användandet av eltejp, att bunta ihop fas, nolla och jord på det sättet?

Till trådskaparen, är det draget av en riktig elektriker, eller en "elektriker"? Oavsett så finns det kanske anledning att kolla lite närmare på arbetet. Har han även byggt centralen?

Mikael_L
Om det är nydraget så är det märkliga val av färger, särskilt den vita och orangea till enkelbrytaren.

Och vad är det för dosa bredvid i andra bilden? Ska det vara ett uttag där?

Jag skulle nog gärna vilja veta lite mer hur det är tänkt.

PatrikJo skrev:
Är det jag som ser fel, eller ser inte kablarna ut att vara rejält tilltagna för att driva en lampa på? Och vad säger forumets elektriker om det här användandet av eltejp, att bunta ihop fas, nolla och jord på det sättet?

Till trådskaparen, är det draget av en riktig elektriker, eller en "elektriker"? Oavsett så finns det kanske anledning att kolla lite närmare på arbetet. Har han även byggt centralen?
Vad gäller kabeltjockleken så är den helt ok. 1,5 mm2 FK är minimimåttet på installationskabel i fasta installationer för kraft och belysning. Den kan vanligtvis avsäkras med 10 A.

O,75 mm2 rk får bara användas till anslutningskablar samt inne i apparater eller lampamaturer.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.