5 820 läst ·
37 svar
6k läst
37 svar
Elinstallation i vindslya, favoriter i repris..
Angående rätt kabel till rätt plats osv.
Finns det inte program typ enklare elcad som kan rita upp detta?
Hanteringen av själva programmet borde inte vara besvärligare än Sketchup för slutanvändaren.
T.ex. Ett kök som ska totalrenoveras, man ritar upp i var man vill ha spis, kyl, micro osv samt maxeffekt på dessa. Var man vill ha lampor och uttag samt var man har centralen.
Sedan dimensionerar programmet kabeltyp, antal ledare, area på dessa, kopplingspunkter, säkringsnivå osv efter befintligt regelverk. Samt varnar om man placerat uttag på fel höjd och dylikt.
Borde tom kunna grovt rita upp hur man bör dra rör och ha kopplinsdosor, som sedan kan justeras men med varningar om man går utanför regelverket.
Förstår att det finns ett visst mått av hantverkskunnande som är svårt att få in i programmet och allt troligen inte blir optimalt effektivt. Särskilt om det inte är ett nybygga utan allt ska in i ett befintligt system.
Men det borde inte vara någon omöjlighet.
Hanteringen av själva programmet borde inte vara besvärligare än Sketchup för slutanvändaren.
T.ex. Ett kök som ska totalrenoveras, man ritar upp i var man vill ha spis, kyl, micro osv samt maxeffekt på dessa. Var man vill ha lampor och uttag samt var man har centralen.
Sedan dimensionerar programmet kabeltyp, antal ledare, area på dessa, kopplingspunkter, säkringsnivå osv efter befintligt regelverk. Samt varnar om man placerat uttag på fel höjd och dylikt.
Borde tom kunna grovt rita upp hur man bör dra rör och ha kopplinsdosor, som sedan kan justeras men med varningar om man går utanför regelverket.
Förstår att det finns ett visst mått av hantverkskunnande som är svårt att få in i programmet och allt troligen inte blir optimalt effektivt. Särskilt om det inte är ett nybygga utan allt ska in i ett befintligt system.
Så länge det är vanliga strömbrytare och uttag avsäkrade med 10 A gruppsäkring så är det ju inte direkt raketkirurig att välja rätt kabel.
Placering av uttag och brytare är ju inte nåt som direkt påverkar hur farlig anläggningen blir (finns väl kanske enstaka situationer som inte är bra, men de tror jag kan uppstå även när behöriga installerar).
En av de saker som är svårast är väl rördragning inuti väggar, där det på olika sätt ska skyddas från spikar och skruvar och såna grejer.
Placering av uttag och brytare är ju inte nåt som direkt påverkar hur farlig anläggningen blir (finns väl kanske enstaka situationer som inte är bra, men de tror jag kan uppstå även när behöriga installerar).
En av de saker som är svårast är väl rördragning inuti väggar, där det på olika sätt ska skyddas från spikar och skruvar och såna grejer.
I mitt fall så skulle ju en elektriker vara med och tillhandahålla material och tillvägagångssätt, jag skulle bara skruva fast grejorna..
MVH/
MVH/
Redigerat:
Ska du göra jobbet i samråd med en elektriker så ta FÖRST, innan du börjar, och kom överens om hur och vad du ska/kan göra. Men som någon skrev tidigare se till att det helst är någon som sysslat med installationer i bostäder, det är nått helt annat att jobba som elektriker i tex industri. Man har helt olika kunskaper.
Hela frågan handlar väl om kommunikation *före* man börjar? Nät vi byggde så delade jag och elektrikern (enmansfirma) på jobbet, han kopplade apparater och trådade, jag satte rör och kopplade i centralen mot aktorerna ("den där dataskiten kan du bättre än mig").
Visst, inte 100% enligt regelboken men win-win för bägge parter, han blev klar snabbare med sitt jobb (och kunde fara på nästa projekt) och jag behövde inte betala för förhållandevis simpelt jobb som att dra slang.
Tror vi kommer få se mer "lågkvalificerat" arbete läggas ut på billigare arbetskraft, formellt sett är det numera helt och hållet tillåtet att elinstallatören delegerar arbetsuppgifter till personer som inte innehar ett anställningsförhållande jämte installatören.
Är väl kanske inte så många som kommer lägga ut hela uppdrag men att dra slang och sätta dosor enligt ritningsunderlag är ju defacto inte raketforskning (ganska likt VVS:arens jobb) så det är väl troligt att snickarna kan komma göra framöver.
Visst, inte 100% enligt regelboken men win-win för bägge parter, han blev klar snabbare med sitt jobb (och kunde fara på nästa projekt) och jag behövde inte betala för förhållandevis simpelt jobb som att dra slang.
Tror vi kommer få se mer "lågkvalificerat" arbete läggas ut på billigare arbetskraft, formellt sett är det numera helt och hållet tillåtet att elinstallatören delegerar arbetsuppgifter till personer som inte innehar ett anställningsförhållande jämte installatören.
Är väl kanske inte så många som kommer lägga ut hela uppdrag men att dra slang och sätta dosor enligt ritningsunderlag är ju defacto inte raketforskning (ganska likt VVS:arens jobb) så det är väl troligt att snickarna kan komma göra framöver.
ja kanske i det bästa skolboks exemplet skulle det kunna fungera.engs skrev:Angående rätt kabel till rätt plats osv.
att göra om ett befintligt äldre kök i tex, en lägenhet då kan följande saker uppstå.
Kökets belysning är sammankopplad med fler rum. = då är det inte bara att riva och slita ur tråd ur befintliga rör. "programmet" vet väl inte hur resterande anläggning är kopplad
gamla spisen är kanske 1-fas du kanske ska fram med 3-fas, kanske har 1-fas in i lägenheten = stigar och centralbyte.
förimpedansen in till bostadenscentral ska vägas in så elmaterielet klarar kortslutningsströmmen.
Programmet kanske talar om var rör ska fräsas in, men vet då programmet om vart andra rör mm går i vägggarna.
effektförbrukningen ska fördelas jämt i centralen med hänsyn till andra laster vid 3-fas central
En sak är iaf. givet. När man börjar med köksreoveringen så vet man förhoppningsvis var grejerna ska stå.
När jag gjort kök, så har jag oftat tittat på vilka vitvaror som är valda och installerat efter det valet. placeringen måste vara klar innan elektrikern kommer in i bilden.
Rätt kabel på rätt plats blir det om man visar elektrikern placeringen, samt vilken typ/fabrikat/modell på förbrukaren som ska sitta där.
Att rita upp placeringen på ett bra sätt underlättar för alla inblandade yrkesgrupper.
Vet inte hur mycket tid som gått till spillo för att kunder inte har bestämt sej för slutgiltig placering eller val av tex förbrukare.
Redigerat:
Jo jag håller med, därav mina basklappar om totalrenovering (dvs man drar allt nytt), ej optimalt effektivt, enklare vid nybyggen än renoveringar, kunna justera var man lägger rör efter hur det ser ut i verkligheten osv.HSP skrev:ja kanske i det bästa skolboks exemplet skulle det kunna fungera.
att göra om ett befintligt äldre kök i tex, en lägenhet då kan följande saker uppstå.
Kökets belysning är sammankopplad med fler rum. = då är det inte bara att riva och slita ur tråd ur befintliga rör. "programmet" vet väl inte hur resterande anläggning är kopplad
Programmet kanske talar om var rör ska fräsas in, men vet då programmet om vart andra rör mm går i vägggarna.
Nu tror jag ingen lägger resurser på att utveckla ett sådant program anpassat för svenskt regelverk för privatpersoner, då man ändå inte får pyssla med det.
Men det borde inte vara en omöjlig uppgift att få till en bra approximation / stöd, när det gäller nybyggen eller totalrenovering med helt ny el.
Klicka här för att svara