13 523 läst ·
21 svar
14k läst
21 svar
Från TN-S till TN-C till TN-S igen??
I en villainstallation kan man välja olika lösningar för en undercentral i t.ex en friggebod.
1 Man kan ansluta den som en äkta undercentral till gruppcentralen ( huvudcentralen) i viłlan.
2 Man kan ansluta den paralellt med villans gruppcentral och låta den vara "huvudcentral" nr 2.
3 välja alternativ 2 och säkra av matarkabeln i matande ända med en separat liten central innhållande 3 säkringar på t.ex 16 a.
Vid alternativ 2 är det lämpligt att välja minst 5 g 6 mm2 kabel till centralen eftersom huvudsäkrinarna då tillåts vara max 25 a. Annars sätter den kabeln gränsen för huvudsäkrkngen på 16 a när huset förövrigt brukar vara dimensionerat för max 25 a huvudsäkring.
I fall 1 och 3 kan man eventuellt använda 5 g 2,5 eller 5 g4.
1 Man kan ansluta den som en äkta undercentral till gruppcentralen ( huvudcentralen) i viłlan.
2 Man kan ansluta den paralellt med villans gruppcentral och låta den vara "huvudcentral" nr 2.
3 välja alternativ 2 och säkra av matarkabeln i matande ända med en separat liten central innhållande 3 säkringar på t.ex 16 a.
Vid alternativ 2 är det lämpligt att välja minst 5 g 6 mm2 kabel till centralen eftersom huvudsäkrinarna då tillåts vara max 25 a. Annars sätter den kabeln gränsen för huvudsäkrkngen på 16 a när huset förövrigt brukar vara dimensionerat för max 25 a huvudsäkring.
I fall 1 och 3 kan man eventuellt använda 5 g 2,5 eller 5 g4.
Det betyder att huvudcentralen är TN-C om jobbet är korrekt gjort. Den lösningen fungerar så länge huvudcentralen inte har jordfelsbrytare.johan5588 skrev:
Förser man huvudcentralen med jordfelsbrytare. Då måste man använda alternativ 3 eller ev.2 i mitt föregående inlägg.
Redigerat:
Nu börjar det sakta klarna hur det funkar 
Förekommer det normundercentraler med femledare som ändå av någon anledning är kopplad TN-C (med bygel)?
Bor på lantbruksfastighet så det många centraler att hålla reda på. Alla mina undercentraler är "äkta" antar jag eftersom dom är avsäkrade på sin nivå över
Förekommer det normundercentraler med femledare som ändå av någon anledning är kopplad TN-C (med bygel)?
Bor på lantbruksfastighet så det många centraler att hålla reda på. Alla mina undercentraler är "äkta" antar jag eftersom dom är avsäkrade på sin nivå över
Jag tycker du skall låta en elektriker titta igenom anläggningen och komplettera undercentralerna jordfelsbrytare om det saknas.Då kan han även kolla så att ingen har gjort nårgra "kreativa" och felaktiga lösningar kring begreppen tn-s , tn-c, PEN , Nolla, Skyddsjord o.s.v.
Det kan behövas några selektiva 300 mA jfb vid fördeningscentralen om någon huvudledning passerar genom ett hö förråd. Detta för att minska brandrisken vid t.ex. gnagarangepp. En sådan lösning kräver att huvudledningen är tn-s och femledare. I det läget kan det inte finnas några byglar i undercentralen.
Det kan behövas några selektiva 300 mA jfb vid fördeningscentralen om någon huvudledning passerar genom ett hö förråd. Detta för att minska brandrisken vid t.ex. gnagarangepp. En sådan lösning kräver att huvudledningen är tn-s och femledare. I det läget kan det inte finnas några byglar i undercentralen.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 178 inlägg
Du menar en central matad med TN-S och där N och PE är byglade i centralen? Förekommer vet jag inte, det ska inte förekomma för så får det inte se ut.johan5588 skrev:Nu börjar det sakta klarna hur det funkar
Problemet är att det inte märks. Det ser ut att fungera, men du får en strömbelastad PE vilket anses allvarligt.
Jag tror det är viktigt att det framgår vid trådstart eller fråga att rör sig om lantbruksfastighet eller yrkesmässig verkstadslokal med omfattande maskinpark. På anläggningar med huvudsäkring över 25 A, då bör det anges i frågan.
Då slipper vi en massa lösningsförslag som passar bäst vid normala villaanläggningar. Då svarar även personer som har kunskaper om dessa tyngre anläggningar.
Vid tyngre anläggningar är rätt struktur på uppbyggnad än viktigare jämfört med en villa. En dålig struktur ger ett dåligt resultat och skumma fel beroende startströmmar och transienter som stör känslig hemelektronik. Sedan tillkommer olika specialregler kring brandsäkerhet i jordbrukets produktionsbyggnader eller dammiga verkstadslokaler för t.ex träbearbetning.
Hade jag vetat lite mer om anläggningen då hade jag formulerat vissa svar något annorlunda.
Då slipper vi en massa lösningsförslag som passar bäst vid normala villaanläggningar. Då svarar även personer som har kunskaper om dessa tyngre anläggningar.
Vid tyngre anläggningar är rätt struktur på uppbyggnad än viktigare jämfört med en villa. En dålig struktur ger ett dåligt resultat och skumma fel beroende startströmmar och transienter som stör känslig hemelektronik. Sedan tillkommer olika specialregler kring brandsäkerhet i jordbrukets produktionsbyggnader eller dammiga verkstadslokaler för t.ex träbearbetning.
Hade jag vetat lite mer om anläggningen då hade jag formulerat vissa svar något annorlunda.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bör man ha en isolerad inspektionslucka till krypgrunden från källare?
Grund & Markarbeten -
Hetaste kökstrenderna 2025 – från naturmaterial till lyxig minimalism
Artikelkommentarer -
Från ljuva 70-talet till en modernare lösning
Socialt & Projekt -
Mätarblock från TN-C till TN-S
El -
Från TN-C till TN-S
El