Byggahus.se

Kabel

1. Taxen
    Medlem Nivå 6
    Är det någon som vet om det finns att köpa 2 ledad gummikabel 1,5mm2,ev.med europa stickpropp?
    Tänkte byta skitkablarna i plast som sitter på handverktygen nu för tiden.Blir ju stenhårda när man har dem ute den här årstiden.

2. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 18
    2-ledare är ingen kioskvältare, man får beställa av nån elmoj eller i en elaffär. Borde finnas färdiga sladdställ, om det ska vara till maskiner.

3. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 18
  4. Taxen
    Medlem Nivå 6
    Ja där fanns det sladdställ i gummi.3 meters kan vara lagom.Går ju annars att ta en 3x1,5 och kapa jordkabel och ha en lös stickpropp.Det blir ju lite tjockare kabel och kan vara lite svår att passa i anslutningen till maskinen.
    Nu vet man inte om de säljer till privatpersoner(har ej kollat ännu)

5. GK100
    Medlem · Nivå 21
    Kan vara ide att skaffa PUR-kabel av god kvalitet för såna fall. Är fin som förlängningssladd allmänt också fast då är 3G1.5 lämpligare.

6. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 18
    PUR-kabel? Upplys mig!;)

7. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
  8. Taxen
    Medlem Nivå 6
    Ja titta vad man blir "hemmablind".Är ju mer eller mindre stamkund där eller Biltema för allt möjligt.
    Tack för det förslaget.Råkade kapa av sladden till vinkelslipen när jag körde på fri hand häromdagen,därav letande efter gummikabel som inte formar sig på samma sätt efter hur man lindat upp kring maskinen.

9. GK100
    Medlem · Nivå 21
    Är ett mycket slitstarkt ändå flexibelt material som dessutom ger effekten att den inte kinkar eller knyter sig när man lägger ut eller drar runt med den. Är det inte standard på elverktyg av Festool-typ? Finns att köpa på metervara ofta gula eller orange i höljet.

Annars är det synd att typen Titanex gummikabel verlar försvunnit.

10. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 18
    Aha, ok.
    Finns inte Titanex längre? Min favorit bland gummikabel, blir ju nästan landssorg om den försvunnit!