Byggahus.se

Leta dolda takdosor

1. B
    Medlem Nivå 6
    Hej

Har köpt hus där innertaket var bytt. När man satte upp nytt innertak så täckte man över takdosorna i alla rum.

Lättaste sättet att få det åtgärdat är att reklamera detta till tidigare ägaren, förhoppningsvis riva innertaken, fixa elen och sätta upp nya innertak - men jag orkar inte detta byggkaos (för snickare och elektriker lär ju inte ta ett rum i taget).

Hur gör man då för att genom 10-15 mm huntonit/masonit leta reda på vart dosorna sitter?

Metalldetektor?

Finns det motsvarande draglina med någon sändare i som man kan föra in i vp-rören och på så sätt hitta fram till dosorna?

Tips?

Tack på förhand!

Johan

2. J
    Medlem · Nivå 11
    Likväl som det finns metalldetektor så finns det regelsökare, dessa brukar även ha ledningssökare.
    Så om du har spänning på kabeln i dosan bör du kunna hitta på det viset.

Alltså, det blir så att du följer "spänningen", men du bör hitta en punkt där det grenar sig, en "stjärna" där centrum är dosan.

3. B
    Medlem Nivå 6
    Är rädd för att många av takdosorna inte har någon "stjärna", att det bara är ett vp-rör som går vidare... Då blir det svårare att hitta "stjärnan"...

Det ska tydligen finnas typ draglinor med sändare som används där man gjuter in rör i betong och liknande, men frågan är ju vart man får tag på en sådan?!?

Det rör sig om 13 rum, men med den typ av utrustning så skulle jag hitta dosorna i alla rum på en timme...

4. S
    Medlem Nivå 7
    Jag och elektrikern sprang med draglinan och lyssnade oss fram till alla takdosor och väggdosor. Geniet som ägde huset innan mig hade satt bilhandlarpanel på alla väggar utan respekt för väggdosor och panel i taket. Alltså man knackar med draglinans ände i det som bör va en dosa och sedan borrar man på chans :). Blev tre hål i bastutaket innan den sista var hittad.

• Laddar…
  5. Patrick E
    Medlem Nivå 10
    Är det flera våningar på huset? Är det en enplansvilla kanske det går att lokalisera dem på vinden under isoleringen. Oftast sitter de mitt i rummet.

• Laddar…
  6. M
    Medlem · Nivå 11
    Putta i en fjäder och be en kompis lyssna är mitt förslag. Har du tur går det att lokalisera dosorna ganska exakt.

• Laddar…
  7. F
    Medlem Nivå 8
    Bästa är somsagt en dragfjäder som man stöter med och lyssnar.
    Drar ut och mäter ca längd vad det kan vara någonstans.

Annars finns det kabelsökare som iaf de seriösa eller större elfirmorna har. Bara koppla på sig på trådarna och sen går man och söker fram det om det inte är för djupt. Dock är de ganska tidsödande.

Annars en dragfjäder och en kraftig magnet går ju annars att testa med. kraftig magnet! Demontera en gammal hårddisk till en dator om man har. Akta dig du kan lätt klämma fingrarna mellan de två magneterna.
    putta i dragfjädern och be en kompis svepa över taket. Där den fastnat är antagligen spik eller dragfjädern. Drar man ser tillbaka dragfjädern så ska det vara svårt att dra bort den och magneten trillar bort.

Detta är ett långskott och man bör bara borra typ 10ans borr så man har lite chans att titta och leta. Kommer man nästan på röret så borrar man upp mer och sen täcker ju ett utvändigt takuttag borrhålen.

8. B
    Medlem Nivå 6
    Magnet kan ju funka. Men "inloppet" i en dosa är ju i botten på dosan, där kommer dragfjädern komma in och få är det ca 45 mm luft (dosan) och 10mm innertak, undrar om magneten orkar det glappet?!?

9. M
    Medlem · Nivå 11
    Eftersom fjädern inte är helt spikrak brukar den böja sig och hoppa ur dosan när man puttar i så den borde lägga sig mot innertaket om du har tur. Det händer iof att den fortsätter rakt fram och ut genom studsen på andra sidan dosan också, vilket inte skulle vara så bra i ditt fall.

10. B
    Medlem Nivå 6
    Med lite tur kan man ju få fjädern att "knacka" på innertaket?!?

Sen är det väl också så att ett oanvänt hål i en dosa oftast (alltid) är proppat?

/Johan

11. E
    Medlem · Nivå 23
    Oftast är några hål öppna och några "proppade" i dosan, sedan beror det på hur gammal dosan är och hur många rör som går in i dosan om det blir öppna "hål" kvar eller ej.

• Laddar…
  12. Peter2400
    Medlem · Nivå 20
    Dom går säkert att hitta, men jag måste fråga,

varför denna iver över att snabbt hitta alla takdosor?
    Finns det ingen belysning i rummen?

Vi har inga heller, men har bott i vårt hus i 8 år utan att sakna dom.

13. E
    Medlem · Nivå 23
    Det finns "kabelsökare" av bättre och sämre kvalitet som man kan följa dolda elledningar med. Med en sådan kan man rätt exakt hitta dosor om det finns trådar som är spänningssatta eller som man kan sända en signal på.

• Laddar…
  14. B
    Medlem Nivå 6
    Insåg att om vi säljer och det inte är åtgärdat så kan nästa ägare sätta det mot mig med tråkiga kostnader som följd!

15. M
    Medlem · Nivå 11
    Inte om du talar om förutsättningarna. ��